Fredagsfråga - Statistik
 
 
 
Äntligen räknas det som fredag efter att ha skrivit tenta i pedagogisk filosofi och i vanlig ordning så förekommer bokbloggsjerkan som idag handlar om statistik, som tur är i positiv bemärkelse och inte med en massa siffror: Hur håller du reda på alla böcker du har läst? 
 
- Jag recenserar samtliga böcker på bloggen, utom kurslitteratur.
- Jag fyller kontinuerligt i de böcker jag läser på Goodreads, från och med att jag gick med för något år sedan.
- Jag har ett konto på Boktipset där jag fyller i betyg, dock är utbudet ibland lite dåligt där så det kan skilja några böcker i statistiken där.
- Jag har programmet Book Collector, där statistik finns sedan något år tillbaka.
 
Min statistik kan alltså inte härledas speciellt långt tillbaka i tiden, utan blev seriöst införd först när jag började bokblogga (ännu en fördel som kan tillskrivas bloggen). Förut hade jag väl inte direkt behov av det men nu tycker jag att det både är kul och bra att kunna gå tillbaka och se vad jag verkligen tyckte om en bok, allra bäst är ju att se den egna recensionen. Dock säger inte recensionerna som finns längre bak i tiden mig så mycket, jag försöker att bättra mig på den punkten och skriva mer utförligt och jag hoppas att jag utvecklar mig i rätt riktning.
 
 
#1 - Ugglanoboken

Du måste ju verkligen ha koll! :-) Goodreads har jag också, plus lite mera gammaldags anteckningsböcker.

Svar: Haha, ja man kan ju tro det i alla fall.. ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Sanna

Ja, visst är det roligt med bokbloggar! Massa bra bieffekter.

Svar: Håller helt med!
Carolina Edvinsson

#3 - Boklysten

Oj, du har verkligen totalkoll! Hur hinner du med?

Svar: Boktipset och Goodreads tar ju inte så långt tid, loggar in och fyller i betyg i princip bara. Ibland flera böcker på samma gång. Det känns dock lite överflödigt att ha på så många ställen ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Monika

Pre-blogg skrev jag bara ner vilken bok, när och ett betyg. Det är inte speciellt optimalt för minnet. Med bloggen så får jag lite kraftigare ledtrådar i alla fall :)

#5 - [Anna]

Ja du måste verkligen ha koll på läget :)

#6 - Vargnatts bokhylla

Jag har bara bloggen, mer ambitiös orkar jag inte vara :P

Svar: Nae, alltså ibland är det faktiskt bara jobbigt. Det ska erkännas..
Carolina Edvinsson

#7 - Cecilia Bergman

Det är kul att ha koll på vad man läst. Jag har listor kvar sen gymnasiet och framåt på titlar jag läst och nu bloggar jag om det mesta jag läser också.

#8 - Lena

Jag förde inte heller någon seriös statistik innan jag började bokblogga så det har hjälpt en hel del :) Book Collector funderar jag på att ta en titt på någon dag.

Svar: Det finns ju en gratisversion som man kan ladda hem och testa :)
Carolina Edvinsson

#9 - Bokdamen

Oj, imponerande koll. :) jag har funderingar på att skaffa ett program och ska nog kolla upp Book collector.

#10 - Holavedsbruden Ewa K

Nu blev jag nästan lite avundsjuk. Så skulle jag vilja göra. Men jag vet att vilja är en sak och göra en annan.

#11 - Bokdamen

Oj imponerande koll. :) är lite nyfiken på Book collector och ska nog ta och kolla upp det.

Svar: Gör det, om man är intresserad av att plocka fram statistik så är det superbra :)
Carolina Edvinsson

#12 - Mia Eggimann

Oj vad många olika, du har verkligen koll.
Mia

Svar: Hm ja, man kan ju i alla fall tro det ;)
Carolina Edvinsson

#13 - Zelly

Hoppas det gick bra på tentan, men det gjorde det säkert :)
Jag tycker väldigt mycket om Book collector, dock har jag inte lyckats lära mig allt än som jag vill lära mig men jag tar mig.

Svar: Jo det kändes i alla fall bra, tackar som frågar! :)
Carolina Edvinsson

#14 - Lottens Bokblogg

Ganska lika där så du har också stenkoll :-)
Fast jag har också problem att hitta böcker i goodreads.

Svar: Hm, det har bara hänt mig någon gång. Där kan man ju lätt lägga till böcker :) Vilket inte går i boktipset..
Carolina Edvinsson

#15 - Emmas hylla

Tidigare hade jag Boktipset, i år började jag blogga och då skaffade jag också Goodreads. När Boktipset strulade för ett litet tag sedan tröttnade jag och har slutat använda det. Gillar Goodreads app!

#16 - Kajsa

Jag recenserar inte alla böcker jag läser på bloggen. Försökte det ett tag men det blev för stor press och nöjet med att blogga försvann. Nu skriver jag om jag känner för det, vilket jag i och för sig oftast gör. :)

Svar: Jag tycker nästan att recensionen är lika rolig att skriva som att läsa boken, inte alltid såklart men ofta ;)
Carolina Edvinsson

#17 - C.R.M. Nilsson

Jag tycker också att det är bra att kunna gå tillbaka och se vad jag har tyckt om en bok. Har ju bara listor från förr i tiden och då blir det lite att jag kan se att jag har läst en titel, men jag kommer inte alls ihåg vad jag tyckte om den.

#18 - Freja

Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den... Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

Svar: Jag tror faktiskt att excel kan vara minst lika bra som BookCollector, Excel blir ju lite vad man gör det till :)
Carolina Edvinsson