Måndagens Movie: Monsters Inc.
 
 
 
     Titel: Monsters Inc.
     Premiär: 8 februari 2002 (Sv)
     Längd: 92 min
     Genre: Animation, Adventure & Comedy
     Medverkande: Billy Crystal, John Goodman & Mary Gibbs
     Imdb-betyg: 8,0
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling: Monstrena Sulley och Mike både bor och arbetar i staden Monstropolis. Sulley är det mest skräckinjagande monstret i staden och Mike är hans högra hand och assistent, skrämseljobbet utför de på små barn för att kunna samla in deras skrik för att sedan använda det till att producera el till staden. Sally är den vänliga, godhjärtade jätten med ett hjärta av guld och Mike är den mer humoristiska och knasiga av dem, ett perfekt radarpar. En dag lyckas dock en liten människoflicka springa rakt i armarna på de båda och panik bryter ut, barn är som bekant en smittorisk för monster. 
 
Omdöme: Det här tycker jag är en riktig Pixar-klassiker med både en stor portion humor och värme. Lika rolig för vuxna som för barn. Den känns inte heller så påklistrad med moralkakor, som vissa barnfilmer ibland gör. Ett minus är dock att den är väldigt förutsägbar och att de oväntade inslagen överlag är alldeles för få. Annars, bra film!
 
 
#1 - [Anna]

Min dotter gillar Monsters inc och jag tror den är bra när den visar snälla "monster" som skräms.

#2 - 23 minuter

Den är mysig, gillar även den senaste Monster Inc-filmen, Monsters University :)

Svar: Ja, jag också! Även om det alltid är något särskilt med den första ;)
Carolina Edvinsson