Fredagsfråga - Pjäser
 
Den här veckan handlar Bobkloggsjerkan om ett ämne som jag känner mig väldigt novis om då det är väldigt outforskat för mig, nämligen pjäser. Jag minns att jag har gått på teater en gång i mellanstadiet eller högstadiet, mer minns jag inte av den upplevelsen utan jag minns endast att det skedde. Musikaler har jag däremot varit på ett antal gånger, både i Stockholm och i London och här där jag bor. Så mitt svar blir inte så uttömmande idag då jag känner att jag varken kan eller vill säga bu eller bä om något som jag har upplevt. I och med att jag går en Litteraturkurs nu har jag däremot fått läsa ett antal pjäser men det är ju inte riktigt samma sak som att se dem.
 
 
#1 - Sara Pepparkaka

Fast man lär sig säkert mycket om teater också genom att läsa pjäser.

Svar: Ja, det är ju i och för sig sant.
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

Jag tror vi var ganska ofta på sådant med skolan, men det är inte speciellt många gånger jag minns :)

#3 - Sanna

Att läsa pjäser är underskattat! Jag läser gärna Shakespeare, för då kan man verkligen ta till sig språket -man kan ju knappast be skådespelare att stanna upp och läsa om en mening man gillade.

Svar: Det är sant!
Carolina Edvinsson

#4 - Lottens Bokblogg

Får jag välja så går jag hellre på musikal faktiskt :-)

#5 - Ugglanoboken

Jag gillar både vanliga pjäser och musikaler! Och jag tycker om att läsa pjäser också - det funkar ju bra, för man liksom hör replikerna o huvudet :-) Jag tor faktiskt man läser pjäser långsammare och noggranne än vanliga böcker...

Svar: Ja, det är ju lite svårare att läsa pjäser så då går det nog också lite långsammare :)
Carolina Edvinsson

#6 - Bokdamen

Var länge sen jag läste en pjäs men minns att jag tyckte att det var ganska kul och givande. :)

#7 - Boklysten

Jag föredrar nog att se pjäsen...

#8 - Maddes bokblogg

Det skiljer sig nog att läsa pjäser och att se dem!

Svar: Jag tror också det :)
Carolina Edvinsson

#9 - Holavedsbruden Ewa K

Jag ser musikaler som en form av teater.

#10 - Mia Eggimann

Jag är inte mycket för teater, mer musikal eller faktiskt operett.
Mia

Svar: Operett var ju lite ovanligt, inget jag är bekant med alls :)
Carolina Edvinsson

#11 - Freja

Jag är ingen teatermänniska, dels för att utbudet är minimalt där jag bor, dels för att jag prioriterar annat när jag väl är där utbudet finns. De få pjäser jag ändå har sett har varit positiva upplevelser, men tydligen inte tillräckligt positiva för att jag aktivt ska söka upp andra pjäser...