Fredagsfråga - Samlande
 
Fredag och traditionell bobkloggsjerka såklart och den här veckan lyder frågan: Behöver läsare vara samlare? (Do readers have to be collectors?) 
 
Läsare samlar ju på en hel drös med saker men då tänker jag främst på innehållet i böckerna, läsare samlar helt enkelt erfarenheter. Rent fysiskt samlande tycker jag definitivt inte är något krav, då skulle vi ju inte ha någon nytta alls av de alldeles fantastiska biblioteken? Jag personligen har inget behov av att äga alla böcker som jag läser, på ett par år skulle det ju sluta med att jag tvingas bygga in hela min lägenhet i en gigantisk bokhylla. En annan anledning är att jag väldigt sällan läser samma bok två gånger, jag har ofta planer på att göra det men det händer ytterst sällan. Sedan finns det ju såklart stunder då jag vill äga böcker, för det första eftersom jag tycker att det är snyggt med överfyllda bokhylor som en inredningsdetalj men genom att äga böcker visar man också upp ett hem som präglas av läsning. Det är bra tycker jag. Det kommer även gånger då jag har lånat en bok som är fantastiskt bra och då tycker jag att det är synd att jag inte äger den.. Att köpa en bok som jag redan har läst? Jo, det har hänt men då är jag åter igen fast i det där argumentet att jag (nästan) aldrig läser om en bok och därför känns det oerhört onödigt och det är precis det där som är nyckeln till konsumtionssamhället. Onödigt ägande.
 
 
 
PS. Såklart är det boklådan på bilden ovan som jag vill ha om jag vinner utlottningen! 
 
#1 - David /OArYA

Håller med! Jag läser inte heller samma bok särskilt många gånger, så att köpa en bok, läsa en gång och sen ställa i hyllan känns ju bara som slöseri. Skulle man vilja läsa om nåt är det ju oftast bara att låna om den från närmsta bibliotek...

#2 - Emmas hylla

Jag läser inte heller om böcker så ofta, ändå sparar jag väldigt många av böckerna jag köpt och läst. Försöker låna mer och mer igen, både för att jag inte har plats och för att jag är emot köphetsen. Ibland är det så svårt bara.

#3 - Carolina läser...

Det där var bra - att man samlar på läsupplevelser. I så fall är jag också en samlare.

#4 - bloggbohemen

Att samla på läsupplevelser är nog egentligen själva essensen i bokmalens kärlek till böcker. Även om jag äger en hel del böcker har jag absolut ingenting emot att låna böcker. Bibliotek är på många sätt en guldgruva.

#5 - klok som en bok:-)

Böcker i inredningen är snyggt!

Svar: Håller med!
Carolina Edvinsson

#6 - Malin

Jag tänker alltid att jag ska läsa om mina favoriter, men det händer nästan aldrig. Men jag tycker om mina böcker och sparar dem i fall om att.

Svar: Jag är precis likadan :)
Carolina Edvinsson

#7 - Monika

Jag vill helt enkelt se till att jag har en massa böcker hemma när jag blir en fattig, orkeslös pensionär, som varken har råd att köpa böcker eller ork att ta sig till biblioteket :)

Svar: Så kan man ju också pensionsspara ;)
Carolina Edvinsson

#8 - Sanna

Erfarenheter - bra poäng! Miljövänligt också.

#9 - Mia Eggimann

Nej inte behöver man äga böcker, i alla fall inte alla. Hade vi haft ett bra bibliotek där jag bor så hade jag säkert lånat men nu har vi inte det. Konstiga öppettider och inga nya böcker alls. Ska man beställa tar det evigheter.
Mia

Svar: Ja det låter ju verkligen tråkigt, vad synd!
Carolina Edvinsson

#10 - Hanneles bokparadis

alla böcker behöver jag inte äga, men rätt många :)

#11 - Mattias

Gillar det där med att samla på erfarenheter och läsupplevelser. Jag tänker ofta att jag ska återkomma till böcker, men det finns ju alltid så mycket nytt att läsa så det hinns sällan med.

#12 - Vargnatts bokhylla

Jag gillar också böcker som inredning, fyllda bokhyllor är riktigt mysigt! :)

#13 - Skriva läsa leva

Egentligen borde man låna mycket mer för att undvika bokträngsel i hyllorna och onödig konsumtion :)

Svar: Jag lånar nog i alla fall mer än vad jag köper, det är ganska godkänt tycker jag ändå ;)
Carolina Edvinsson

#14 - Holavedsbruden Ewa K

Jag ser mig inte som någon egentlig boksamlare, men jag gillar att äga böcker.

#15 - Lottens Bokblogg

Förr läste jag ofta om böcker, men det är mer sällan nu. Eller aldrig. Men ändå tycker jag om att äga böcker.

#16 - Boklysten

Jag har kvar bara de böcker som jag gillar lite extra.

#17 - Jonna Lindberg

Håller helt med dig! Det är en svår balans, och det är svårt att ifrågasätta ha-begäret ibland när det kickar in. Desto viktigare att göra det, dock.

PS: SJUKT FIN BOKLÅDA! Jag vill ha.

#18 - Bokdamen

Jag är lite av en samlare, men det har gått i perioder och sen jag började jobba på bibliotek köper jag mindre böcker. :)

#19 - Kajsa

Jag försöker skänka de böcker jag inte gillar. Lånar i princip ingenting på bibliotek, glömmer att lämna tillbaka böckerna...

#20 - Lena

Läser heller sällan om någon bok så jag borde inte behöva spara så många böcker som jag gör!!

#21 - C.R.M. Nilsson

Jag läser om väldigt mycket, vilket är anledning till att jag vill äga de flesta av de böcker jag läser :)

#22 - Freja

En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna... Vi valde samma bokask, den är snygg!

#23 - Funderskan

Visst var den bokasken snygg? Fastnade först för askarna med kartor, men kom fram till att den där passar helt klart bäst hemma hos mig ^^

Och just det där med ägandet av böcker...
Jag köper gärna böcker jag har läst - och lånar olästa böcker! Jag vill bara kunna ta ner en bok och läsa om den igen och veta att jag gillar boken! :P

Svar: Ja, då köper man ju inte grisen i säcken i alla fall och det är ju bra ;) Jag måste bara bli bättre på det där med att läsa om böcker..
Carolina Edvinsson