Söndagens smakprov - En av oss: en berättelse om Norge
 
 
Den här veckan "bjuder" jag på två smakprov eftersom jag inte kunde bestämma mig vilket stycke jag skulle ta. Det är svårt att hugga ut ett stycke ur en text som känns i varenda mening. Första kapitlet var som ett slag i magen, sedan blir boken lite lättare trots allt eftersom den backar bandet så pass långt. Det här är en skildring över hur det omöjliga kunde hända, även om den inte ger några svar. Tragedin på Utøya lämnade många spår efter sig men frågan om varför naglar sig fast. Varför? Åsne Seierstad har använt sig av unika källor för att teckna ett porträtt av mannen som till sist krossade samhällets ramar på det mest brutala sättet. Det här är ett porträtt av Anders Behring Breivik och ett sätt att försöka förstå hur det kunde bli som det blev, hur kriget kom till Sveriges grannland i fredstid. Det är hemsk (men viktig!) läsning och gång på gång får man påminna sig om att det här faktiskt är verklighet och inte en fiktiv historia, så hemskt är det ibland att läsa om. För inte kan väl något sådant hända här? Eller?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Aina

Takk for smakebiten. Har ikkje lese denne endå, men trur det er blant dei beste som er skrive etter den fryktelige hendelsen. Ha ein fin søndag :-)

#2 - Siri

Takker for en god smakebit! Jeg har kun lest en bok i forhold til det som skjedde på Utøya. Den var helt grei, men følte ikke at jeg fikk så veldig mye igjen av å lese den. Kan godt hende jeg liker denne bedre, for jeg har lest flere gode bokomtaler av denne.

Ja, jeg sitter også igjen med det samme spørsmålet... Hvorfor?

- Siri

Svar: Jag tycker att den här är väldigt bra skriven, så pass fängslande att man får påminna sig om att den inte är fiktiv! Däremot har jag läst att den inte heller tillför så mycket om man redan är väldigt påläst, vilket jag tyvärr inte är. Det enda som dock är lite klurigt för mig är alla namn på politiker, där hänger jag inte alls med ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Boktjuven Ingerun

SÅ oerhört tragiskt och hemskt.Tror inte jag orkar läsa denna.

#4 - Holavedsbruden Ewa K

Smakbitar som berör samtidigt som de är så otäcka att jag helst inte vill läsa.

#5 - C.R.M. Nilsson

Jag tror inte jag kommer att läsa den här. Inte i nuläget, i alla fall. För ett tag sedan såg jag ett fotoprojekt med överlevare från Utøya och det var väldigt starkt.

#6 - Beathe

Jeg har lest et par bøker om det grusomme som skjedde den dagen, men jeg har lyst til å lese flere i fremtiden, blant annet denne.Tusen takk for sterk smakebit!

#7 - astridterese

Jeg klarer ikke lese om Utøya. Da det hele skjedde ble jeg syk av sjokk og redsel så jeg kan ikke rippe opp i det igjen. Ønsker deg en fin søndag!

Svar: Ja, jag kan tänka mig att den här boken blir lite för nära inpå för vissa.
Carolina Edvinsson

#8 - Anita Ness

Denne har jeg også startet på. Sterke saker. Ha en fin søndag.:)

#9 - Sara Pepparkaka

Oj så tragiska dom händelserna var! Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara av att läsa den här boken, men tack för smakbitarna!

Svar: Än så länge handlar det ju mest om hans uppväxt, det var bara första kapitlet som var sådär hemskt. Men jag antar att det kommer mer..
Carolina Edvinsson

#10 - Monika

Den här ska jag lägga på minnet.

#11 - Boklysten

Den låter som något jag bara måste läsa. Tack för smakbiten!

Svar: Så långt som jag har kommit hittills så kan jag definitivt rekommendera läsning, speciellt om man som jag har lite dålig koll sedan tidigare..
Carolina Edvinsson

#12 - Tones bokmerke

Takk for smakebiten. Vet ikke om jeg kommer til å lese den eller andre bøker som handler om tema. Blir minnet om det hver da da en av naboene mistet sønnen sin der. Den første meldingen som kom om eksplosjonen i Oslo. De første bildene på TV da man ikke viste at det kun var en mann som stod bak. Det var som om det var blitt krig. Jeg husker alt som det var i går. Det jeg tenker mest på er at jeg ikke er betrygget over at de feil som ble gjort er forbedret.

Svar: Ja, jag kan tänka mig att den här boken kan bli lite för nära inpå för vissa!
Carolina Edvinsson

#13 - Kajsa

Tung bok! Minns dagen med stor sorg och tror inte jag kommer läsa boken, tyvärr. :)

#14 - Maddes bokblogg

Ska nog ta och läsa den här någon dag! Tack för smakbiten och ha en trevlig söndagskväll!

#15 - Isabella/Gråbekka

Har lest en noen få bøker om Utøya men jeg kunne godt tenkt meg å lese denne også siden den er skrevet så godt som du sier. Det var en rystende hendelse, som stakk langt inn i hjerterota på meg, nesten helt uvirkelig, men det var det jo ikke. Særlig tenkte jeg mye på de involverte og pårørende. Men også hele resten av Norges land stoppet opp for en stund i sjokk tror jeg, og ikke bare meg. Heldigvis sto vi alle samlet sammen! Håper da virkelig aldri noe slikt skjer igjen, veken her eller andre steder! Likte smakebitene, takk for de! Ha en videre fin søndag!:)

Svar: Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)
Carolina Edvinsson

#16 - bokdamen

Tack för smakbitarna. Känns som en viktig bok att läsa, men jag tror inte att jag skulle klara det, i alla fall inte nu

Svar: Jag tror också att det är viktig läsning.
Carolina Edvinsson

#17 - Lottens Bokblogg

Tack för smakbitarna. Det här är en bok som jag å ena sidan vill läsa å andra sidan inte alls är säker på att jag vill läsa...

Svar: Jag tror att det är viktig läsning.
Carolina Edvinsson

#18 - Helena, MsHisingen

Vilken hemsk smakbit. Får se om jag någonsin blir på "rätt" humör för den...

#19 - Mattias

Det är fruktansvärda händelser och det är viktigt att de fortsätter att diskuteras, men tror inte att jag pallar att läsa en så nära beskrivning. Tack för tipset ändå! :-)

Svar: Det var mest första kapitlet som var såhär, fortsättningsvis handlar det om hans uppväxt och mycket politiska växlingar. Man får följa lite andra personer också. Sedan vet jag inte hur det blir i slutet, eftersom man vet hur det slutar förbereder jag mig på ett hemsk avslut.
Carolina Edvinsson