Fredagsfråga - Varför jag läser
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den här veckan är det en väldigt svår och ganska personlig fråga som ställs i Bokbloggsjerkan tycker jag, den lyder nämligen: Varför läser du egentligen böcker?
 
Om jag ska vara helt ärlig mot mig själv och då även mot er andra så är det nog för att inte känna mig ensam. I en bok så finns det alltid karaktärer som tar emot en med öppna armar oavsett vad och man kan komma och gå lite som man vill och man får tycka och tänka lite som man vill. Det är ett sällskap helt på ens egna villkor. Det bästa med böcker är dessutom när man kan känna igen sig i dem tycker jag, veta att man inte är ensam. Det händer kanske inte så ofta, särskilt inte för mig som mest läser deckare och det är väl tur det, men när det väl händer är det både lite läskigt hur någon kan veta så exakt hur man själv har känt det men även lite hjärtvärmande. 
 
 
#1 - Hanneles bokparadis

Så sant, i böcker hittar man alla möjliga karaktärer ♥

#2 - Johanna

Det är nog många som kan känna igen sig i att böcker är en form av sällskap. Och en port till att ta del av andras verklighet. För även om den är fiktiv så speglar det ju oftast den riktiga världen.

#3 - Monika

Det finns många vänner där, i böckerna :)

#4 - Åsa Carlsson (@saCarlsson2)

Visst kan det vara så! Böcker kan vara gott sällskap där man även kan finna gemensamma tankar och känslor.

#5 - Vargnatts bokhylla

Ja jag håller med :)

#6 - Lottens bokblogg

Ja man är verkligen inte ensam när man läser

#7 - [Anna]

Ja det är så bra att man får älska och hata karaktärer och böcker utan att folk tycker man är konstig eller att man måste tycka på ett visst sätt :)

#8 - Therese

Tycker det var en fin anledning. I böcker hittar man alltid vänner (och ovänner) och det är så härligt!

#9 - C.R.M. Nilsson

Det är så fantastiskt att hitta någon som en verkligen känner igen sig i, även om det som sagt är lite läskigt att det känns som om någon verkligen har tagit sig in i ens hjärna.

#10 - Helen

Sällskap på egna villkor, det tycker jag var en riktigt fin anledning! Och du har helt rätt att i böckernas världar är inte ensam.

#11 - Freja

Det finns så många anledningar att läsa!