Fredagsfråga - Läsplanering
 
Fredag! Jag hoppar rakt på sak och presenterar veckans bokbloggsjerka som den här gången lyder: Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?
 
Hej, jag heter Carolina och jag är en boksamlare. Jag erkänner. Jag har problem.
Men vet ni hur värdelöst det är att jobba på bibliotek eller? Det går knappt att gå hem en dag utan att ta med sig en liten stackars bok hem. Och nyheter som trillar in ska vi inte tala om, eller för den delen hur många reservationer jag har på gång. Jag känner det nu, det här är inte hälsosamt. Jag erkänner att det här inte ens är alla böcker, några ligger på ett annat bord eller vid sängen eller i soffan eller lite var som i lägenheten. Jag tänker att om jag sprider ut det lite så ser det inte lika överväldigande ut. Det är fel tänkt. Några av dessa är dessutom recensionsexemplar som jag borde ha läst ut, typ igår. Nu vet ni vad jag gör i helgen! (Skoja bara, har knappt tid att läsa i helgen...)
 
Men tillbaka till frågan så ja, det finns en planering för vad jag läser. Den ser ut såhär:
1. Recensionsexemplar med tidigast recensionsdatum
2. Den bok från biblioteket som jag måste lämna tillbaka tidigast
3. Mina egna böcker från bokhyllan
 
 
 
#1 - Anna - Annas Bokhörna

Kan tänka mig att det är totalt omöjligt att vistas varje dag bland böcker utan att vilja ta hem dem. Men det låter ändå som ett ganska trevligt problem ;)

Svar: Haha, ja det vore sannerligen synd att klaga :)
Carolina Edvinsson

#2 - Emma

Ja, det är inte lätt med de där högarna som samlas. Jag brukar försöka hålla mig till en hylla och faktiskt inte dra hem mer om den är full, det går väl hyffsat om jag säger så.

#3 - Boklysten

Recensionsexen kommer i första hand för mig också och är i princip den enda läsning jag planerar.

#4 - [Anna]

Oj vad många böcker som skulle få följa med en hem från jobbet om man jobbade på bibblan :P

#5 - Sanna

Äsch, så länge det handlar om böcker och inte kokain tycker jag inte vi behöver vara oroliga

#6 - Bokhuset

Med en så lockande bokhög hade jag aldrig kunnat bestämma mig, recex eller ej. Jag skulle öppna en, snegla på de andra, öppna en ny osv tills jag på något sätt läser allihop typ samtidigt. :-)

#7 - Maddes bokblogg

rec exen går alltid först men sen planerar jag inte så mycket.

#8 - Åsa

Skulle säkert råka ut för samma "problem" i den jobbsituationen.

#9 - Monika

Jag kommer ihåg den skräckblandade förtjusningen det var att jobba på bibliotek. Jösses, vad starka armar jag fick på den tiden :)

#10 - Catharina

Måste vara förödande att jobba på bibliotek och samtidigt försöka minska en hög med olästa böcker.
Jag har för första gången provat göra en läsplanering så vi får se ifall den håller. Jag är hopplös på att hoppa mellan böcker och det kan resultera i att vissa böcker tar månader att läsa ut.
Trevlig läshelg

#11 - Zelly

Rec.-ex försöker jag prioritera och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

#12 - Marie Eggimann

Jösses vilken tur jag inte jobbar på bibblan, jag hade tagit hem massa böcker ju.
Fast lite avis skulle gärna kunna tänkt mig det och hade nog varit bättre än de gamla stofilerna vi har.

#13 - Vargnatts bokhylla

Recensionsexemplaren kommer högt upp i högen här också, sen egna :)

#14 - Helena, MsHisingen

Drömjobb...

#15 - Holavedsbruden Ewa K

Hade jag jobbat på bibliotek hade jag haft problem, det är då ett som är säkert.

#16 - Lena

Det är likadant hos mig. Egna köp ligger sist. Problemet är att hyllorna med egna köp är så rågade så inget mer får plats.

#17 - Helen

Jag har också problem med biblioteket, fast jag jobbar inte där som tur är! Men varje vecka måste jag bege mig till bibblan, tillsammans med kära sambon och så strosar vi runt. Läser lite här, petar lite där och kommer hem med högar större än berg! Att sedan välja ut just den boken man vill börja på att helt underbart! Dock så får rec-ex lite förtur ibland i planering, de egna olästa har hamnat rätt långt bak på sista tiden.

#18 - Freja

Jag är välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande...