Hur sorterar ni?
 
Nu har vi äntligen fått in nytt golv i kontoret/biblioteket/LAN-rummet (beroende på vem man frågar vad rummet har för syfte) och bokhyllorna är på plats. Nu slipper böckerna gömma sig i kassar inne i förrådet och får andas frisk luft igen! Nu återstår bara frågan om hur de ska sorteras? Efter genre eller efter alfabetet eller kanske efter serie? Att färgkordinera har jag testat men det blev inte så snyggt för de allra flesta böcker är svarta. Ska pocket stå med inbundna eller var för sig? Det här kräver eftertanke. Dessutom ser jag nu att jag visst sorterade bort duktigt innan vi flyttade, om jag inte har glömt några kassar någonstan, och att det betyder att det inte gör något om det råkar köpas in lite fler.
 
 
#1 - Zelly

Jag sorterar mina i bokstavsordning efter författarens efternamn, tycker det blir riktigt snyggt i mina bokhyllor att det på så sätt blandas pocket som inbundna :)

Svar: Ja, jag har inte riktigt "vågat" blanda förut men kanske ska testa för att se hur det ser ut. Kanske inte alls blir tokigt :)
Carolina Edvinsson

#2 - C.R.M. Nilsson

Jag brukar försöka sortera i bokstavsordning efter att författarens efternamn, men helst även ställa böcker som är ungefär lika stora bredvid varandra. Försöker ha hyllor enbart med pocket och stora böcker, såvida det inte är serier därför att då försöker jag hålla dem samlade. Därtill försöker jag också ha specifika hyllor för vissa genrer, men det går det lite si och så med.

Svar: Jag är faktiskt lite inne på det där med genre, det är ju i princip den enda sorteringsordningen som jag ännu inte har testat. Fast jag vill nog också skilja på pocket och vanliga, stämmer ju som sagt bäst med höjden då :)
Carolina Edvinsson

#3 - Malin

Jag hade färgkoordinerat förut, men nu kör jag en hylla för olästa och en för lästa :)

Svar: Så har jag inte ens tänkt på att jag kan ha, smart!
Carolina Edvinsson

#4 - Vargnatts bokhylla

Mina lästa böcker har jag i bokstavsordning efter författarens efternamn :). De olästa som har en egen hylla däremot, har jag ingen ordning alls på :p

Svar: Hm, ja det är ju en idé att sortera så. Det har jag inte ens tänkt på! Om man vill "browsa" lite i hyllan så slipper man ju gå igenom de man redan har läst ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Boklandskapet

Just nu har jag inte något mer är olästa böcker i bokhyllan annars sorterade jag efter serier/författare. Blir så fint i hyllan då :P

Svar: Ja, fast jag är inte så noga med att köpa serier i samma upplaga ;)
Carolina Edvinsson

#6 - anna

Jag går mer på bokryggarna dvs. pocket vid pocket och hårda ryggar vid hårda ryggar, gärna så att böckerna bitvis är lika höga alternativt störst först och sedan sakta lutande.

Svar: Ja, där har vi ju också ett sätt som jag inte tänkt på tidigare :)
Carolina Edvinsson