Jag duger inte åt lycka
 
Titel: Jag duger inte åt lycka
Författare: Märta Fohlin
Antal sidor: 187 (Inbunden
ISBN: 97891 1306 0064
Publiceringsår: 2014
Serie:
Originaltitel: -
Första mening: "De säger att den jag är en dag kommer att försvinna."
 
Handling: En icke namngiven person lever och bor i en icke namngiven stad och är omgiven av icke namngivna personer. Väninnor. Hon befinner sig i gränslandet mellan ung och vuxen medan känslorna river i henne som dessutom tvingar henne att få ner det på papper, att skriva. En roman om en människas inre snarare än en roman uppbyggd runt handling.
 
 
Omdöme: Jag ville gilla den, tro inget annat. Jag vill gärna gilla unga romandebutanter men den här gången gick det inte. Jag orkade inte följa känslovågen, orkade inte engagera mig i vad som inte sa mig någonting. Jag saknade förmåga att relatera, alls. Det var som att någon beskrev en tavla för mig, där vi såg olika motiv. Ni vet en sådan abstrakt tavla där det mest bara ser ut som kladd vid en första anblick? Sådana är känslorna ibland. Och beroende på hur vi ser på vår plats i världen kommer vi att tolka dessa känslor olika. Vi är olika Märta Fohlin och jag, får man anta. För jag kunde inte känna de känslor som skulle förmedlas.
 
Jag är trots detta imponerad av författarens språk och tror att hon kan bli ett namn inom författarbranschen i framtiden, om hon inte fortsättningsvis väljer att låta varje mening tala om något större. Alla meningar kan inte bära upp en roman, ibland behöver läsaren en paus för att hämta sig. För att inte bli överväldigad av fina ord. Och för att de bästa meningarna ska kunna framträda som ännu bättre. Jag vet inte om någon alls förstår hur jag menar. 
 
Sedan tycker jag att handlingen, eller brist på den, är i tommaste laget. Jag vill ha en anledning till att läsa vidare, jag vill att berättelsen ska ta mig någonstans, inte alltid framåt, bara någonstans. Den känns helt enkelt spretig, både tidsmässigt och platsmässigt, jag vet helt enkelt inte vart författaren vill föra mig. Om hon ens vill föra mig någonstans alls. Eventuellt hade romanen passat bättre i ett annat format, antingen en kortare novell eller som en mer utfylld roman. Det är dock inte författaren jag tvivlar på, för hon kan skriva, utan snarare boken i sig.
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - MonsterSteffa

Trots att du dissar boken, blir jag fruktansvärt sugen på den! Jag vill se om den kan MIG någonstans, även om den inte tar DIG någonstans :P Säg till om du säljer boken ;)

Svar: Haha ja men man ska ju alltid ge en bok en chans, för det är ju sällan man tycker exakt som någon annan. Jag lånade dock mitt exemplar på biblioteket ;)
Carolina Edvinsson