Måndagens Movie: Bridesmaids
 
 
 
 
Titel: Bridesmaids
Premiär: 22 juli 2011 (Sv)
Längd: 125 min
Genre: Comedy & Romance
Medverkande: Kristen Wiig, Maya Rudolph & Rose Byrne
Imdb-betyg: 6,9
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling: Annie och Lillian är bästa vänner sedan barnsben och nu ska Lillian gifta sig och vill ha Annie som brudtärna. Annie är singel, fattig och olycklig medan Lillian snart är lyckligt gift med en man som dessutom är snuskigt rik. Avundsjukan börjar helt enkelt sippra in. Inte bättre blir det av att Annie får konkurrens av Lillians nya vän Helen som vill få bort Annie både som brudtärna och även som Lillians bästa vän. Rivaliteten är ett faktum.
 
 
Omdöme: Det är kul att det vågas göra en komedi med både kvinnor i huvudrollerna och dessutom i regissörstolen. Det är ovanligt och det gör den lite unik, det som tyvärr inte känns så unikt är själva bröllopstemat och jakten på den rätta mannen som ska komma och göra allt bra igen. Det stinker tyvärr lite unket. Huvudpersonen Annie lyckas ändå nästan med konststycket att väcka lite sympati hos mig, trots att det är en komedi där mycket går ut på att hon helt enkelt gör bort sig varvat med lite för billiga skämt. Det känns dock som om de har försökt att göra den grabbig och dessutom lyckats ganska bra vilket jag inte gillar. Om de nu ska ha kvinnliga huvudroller varför måste de då försöka efterlikna de manliga komedierna i så hög grad som möjligt? Men ja, jag gillar den ändå och mest för de lysande skådespelarna och den gulliga lilla kärlekshistorien som dyker upp med en polis. Sedan får den dessutom pluspoäng av mig bara för att Matt Lucas (Mest känd från Little Britain, som jag avgudar!) får vara med på ett hörn, alldeles lysande som vanligt.