Måndagens Movie: Mördaren ljuger inte ensam
 
 
 
Titel: Mördaren ljuger inte ensam
Premiär: 8 mars 2013 (Sv)
Längd: 89 min
Genre: Crime
Medverkande: Tuva Novotny, Ola Rapace & Linus Wahlgren 
Imdb-betyg: 5,4
 
Baserad på Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang.
 
 
 
 
 
 
Handling: Under en midsommarafton på femtiotalet befinner sig Puck och några bekanta på Rutgers sommarställe ute på en ö. Allt är frid och fröjd tills Puck plötsligt finner en av de kvinnliga gästerna död under en gran. Polis kallas genast till platsen men då är liket borta, någon har flyttat det. Antalet kandidater till mördare är få och om kriminalkomissarie Christer Wijk kan finna motivet så kan han också finna mördaren men problemet är bara att alla tycks ljuga.
 
Omdöme: Mord mitt i skärgårdsidyllen, det andas lite Agatha Christie över det hela och det stämmer faktiskt ganska bra. Det är en pusseldeckare i dess sanna format och om man vill ha någon liten mysig mordhistoria men har tröttnat på Morden i Midsomer så duger det här alldeles utmärkt. Jag tycker att filmen är snyggt gjord och det är en fröjd att se gestaltningen av femtiotalet, allt ifrån kläderna och frisyrerna till musiken och relationerna. Jag har dock lite att önska av vissa skådespelare och tycker att det blir töntigt och stundtals till och med pinsamt men det gäller ju som tur är inte alla. Nu vet jag inte hur pass spännande filmen är eftersom jag har läst boken relativt nyligen och vet hur det kommer att sluta. Det förstör ju alltid filmmediet lite när man har för bra koll på boken. En helt okej svensk film helt enkelt.