Fredagsfråga - Att haja till
 
Heja Fredag! Jag har en seminarieuppgift att få bukt på men sedan hade jag tänkt ta ledigt resten av eftermiddagen och kvällen. Men först bokbloggsjerka såklart som den här gången har frågan: Finns det något särskilt som du brukar haja till över när du läser en bok?
 
Jag vet inte riktigt om jag ska tolka det som om något positivt eller negativt eller om "haja till" egentligen är rätt känsla på de situtationer som jag kommer att tänka på. Jag har sett att en del andra bokbloggare nämner hemkommunerna eller orterna de kommer ifrån, så är det ju här också även om det inte händer så ofta. Jag kommer ju inte ens från Oskarshamn utan från en liten by utanför så det händer ju inte så ofta. Måste vara en helt annan känsla att komma från till exempel Stockholm, där utspelar sig ju var och varannan bok och film. Hur eller hur så förekommer nästan min lilla by i boken Glasklart av Karin Wahlberg. Karaktärerna befinner sig i alla fall runtomkring. En annan sak som får mig att haja till är privatspaningar i deckare, vilket irriterar mig något enormt!
 
Nu ska jag kolla in era svar för att se hur ni har tolkat dagens fråga. Trevlig helg!
 
 
 
 
#1 - Hanneles bokparadis

Är det en stor stad så kan man ju fastna lite och haja till över bekanta gator.

#2 - [Anna]

Jag kan som inte komma på något än sånt där störigt som stavfel och meningar som känns jätte konstiga så man fastnar på dom men det känns ju som något alla stör sig på.

#3 - Sanna

Vilket intressant exempel med privatspaningarna - är det för att de är orealistiska? Berätta mer!

Svar: Dels det men så är det alltid så uppenbart att den personen kommer att komma på något som polisen inte har insett och åka ut och leta reda på mördaren, som det oftast är i deckare, och hamna i knipa och så vet ingen vart privatspanaren är någonstans. För hen kan ju aldrig nämna för någon vart hen ska! ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Hanneles bokparadis

Om större städer är det kul om det nämns en gata jag känner till

#5 - Maddes bokblogg

Det är inte ofta min lilla stad dyker upp i böcker heller!

#6 - Marie Eggimann

Ingen risk att mitt ortsnamn finns i en deckare, hehe.
Mia

#7 - Gia - Bokfrossa

Min lilla hemort Alfta i Hälsingland har jag inte stött på än så länge

#8 - Johanna

Kommer man från ett litet ställe är det extra kul. Jan Mårtenson har sommarställe i närheten där jag bor och därför känneran igen en del miljöer som han lånat i sina böcker.

#9 - Monika

Det har ju hänt mig en gång att min lilla hemby figurerat i en roman. Men det lär inte hända igen :)

#10 - Lottens bokblogg

Jag kommer ju från en halvstor stad, Uppsala, och visst hajar jag till när den staden förekommer. Men det blir ännu mer om det är just den delen från Uppsala där jag bott.

#11 - Vargnatts bokhylla

Därför tycker jag lite extra mycket om Åsa Larssons böcker, jag är från Kiruna och bodde ett antal år i byn Kurravaara :)

#12 - Boklysten

Känner igen det där med att man kommer från en så liten ort att det inte lär vara någon större risk för att det ortsnamnet någon gång hamnar i en bok.

#13 - Lena

Orter man har anknytning till kan göra att man hajar till. vet att i en av Henning Mankells bok samarbetar han med en polis från Borås, och jag är ganska säker på att Borås har nämnts i fler böcker jag läst.

Svar: Jag läste ganska nyligen från New Dehli till Borås, så där fick du med den till och med i titeln ;)
Carolina Edvinsson

#14 - Helen

Min lilla barndomsby lär heller aldrig förekomma i en bok, men när man läser om andra trakter eller städer man känner igen så är det alltid lite kul.

#15 - Holavedsbruden Ewa K

Tyckte veckans fråga var lite kul. Fick mig att tänka till.

#16 - Freja

Jag kommer oxå från en liiiiten by, runt 100 invånare, så den finns aldrig med i några böcker. Utom i några som pappas kusin skrivit, men hon är oxå från byn, så det räknas liksom inte...