Fredagsfråga - Recensionsprocess
 
 
Det är äntligen fredag och den kickar vi igång med en bokbloggsjerka som den här veckan lyder: Hur ser din recensionsprocess ut? 
 
- Jag skriver inga anteckningar.
Jag har försökt mig på det och tycker att det är bra men på något sätt känns det som om läsningen blir till för att recensera snarare än för min egen skull. Det liknar en uppgift och en sådan vill jag inte ha. Däremot vet jag med mig att det är mycket tankar kring boken som tyvärr faller mellan stolarna om jag inte skriver ner dem direkt.
 
- Jag recenserar oftast direkt efter att jag har läst ut boken.
Detta är för att jag tycker att det är så pass kul att skriva recensionen att jag vill göra det med en gång och dessutom har jag då allting färskt i minnet. Däremot är det de omedelbara känslorna som kommer att påverka recensionen och vissa böcker behöver ett tag på sig att sjunka in, detta medför att jag ibland kan tycka att jag varit lite hård i omdömet när jag läser recensionen i efterhand. 
 
- Jag har en viss struktur över recensionens innehåll.
Jag brukar försöka ta med ett övergripande omdöme över helheten, vad den väcker inom mig. Sedan brukar jag också ta upp någon kommentar om språk, handling och karaktärer.
 
- Jag skriver ner recensionen relativt snabbt.
Jag skriver den helt enkelt med en gång och läser inte gärna om och ändrar, det som dyker upp spontant får vara med.
 
 
Jag inser att min personliga struktur har sina brister och skulle väldigt gärna bli bättre på att recensera böcker. Så jag ska defintivt kika runt bland era svar för att få lite tips och förhoppningsvis kan jag anamma några av dem.
 
 
#1 - Hanneles bokparadis

Man vill verkligen läsa för sin egen skull, inte för recensionen.

#2 - Marie Eggimann

Men då har du ett bra minne, det har inte jag.
Så jag tror nog jag får anteckna.
Mia

#3 - Helen

Jag tycker du verkar ha en bra struktur på dina recensioner. Jag antecknar faktiskt inte heller, jag tycker det stör under själva läsningen. Ibland kan jag skriva ned något kort efter läsningen eller bläddra i boken medan jag skriver mitt omdöme.

#4 - Boklysten

Håller med där om att det som dyker upp spontant får vara med. Det enda jag ibland ändrar på i efterhand är hur jag uttrycker en viss sak, men innebörden blir ändå samma.

#5 - Monika

Jag blir så stressad när saker jag måste komma ihåg hopar sig. Om jag skriver ner det i stället så behöver jag inte komma ihåg det och då får hjärnan kapacitet över till annat :)

#6 - Maddes bokblogg

Jag försöker skriva recensionen så fort som möjligt men sen kan jag ändra och göra om flera gånger innan jag blir nöjd.

#7 - Holavedsbruden Ewa K

Jag är också ganska snabb med att recensera efter det att jag läst klart boken.

#8 - Lottens Bokblogg

Mina recensioner blir annorlunda om jag väntar ett tag än om jag skriver dem direkt. När jag hunnit smälta boken blir det annorlunda.

#9 - Bokhuset

Jag är rätt ny och har mest recenserat böcker jag läst för ett tag sen. Nu när jag kommit ikapp lite och läser med intentionen att recensera märker jag att jag läser på ett annat sätt. Mer analyserande. Vilket väl är både bra och dåligt. Man vill ju inte förlora själva läsupplevelsen på kuppen. :-)

#10 - Zelly

Jag gillar dina recensioner, tycker alltid att de är så välskrivna.

Svar: Åh men tack!
Carolina Edvinsson

#11 - Sanna

Jo, minnet är "bra men kort" så om det går är det ju praktiskt att skriva ner sina tankar på direkten...

#12 - C.R.M. Nilsson

Vissa gånger tycker jag det är roligt att skriva recensioner, men när jag inte har några som helst starka känslor om boken kan det bli lite tufft. Då är det inte lika roligt XD

#13 - Freja

Jag har inga anteckningar och ingen mall, men använder hundöron och skriver utifrån min känsla. Kan nog vara ganska hård ibland, men är lika gärna alldeles för mjuk andra gånger, helt upp till mitt humör alltså!