Top Ten Tuesday - Underskattade författare
 
 
 
Det är tisdag och det är Top Ten Tuesday såklart som den här veckan har temat: Top Ten Underrated Authors or Books in X genre och jag har som ni kommer att märka valt att ta författare och det i kategorin ungdomsböcker. Vissa av dessa författare har blivit uppmärksammade och prisbelöande medan andra inte har det, den gemensamma nämnaren är ändock att jag tycker att de förtjänar mer. Att skriva för ungdomar är inte lätt, samtidigt som det är oerhört viktigt vilket ger en svår kombination. Jag nämner inte så mycket mer om författarna tänkte jag utan låter namnen tala för sig själva, det borde väcka tillräckligt intresse för att googla på några titlar bara det.
 
1. Christin Ljungqvist
(Kan inte glömma när ett skolbibliotek hade köpt in två av hennes böcker varav de inte hade blivit lånade en enda gång! Det enda jag kunde tänka som marknadsförare var exponering, exponering och exponering! Viktigare än vad man tror även på ett bibliotek. Jag brukade gå och smygändra lite på exponeringsplatserna..)
 
2. Gunnar Ardelius
 
3. Hanna Jedvik
 
4. Katarina Sandberg
(Tänk om man hade kunnat skriva såhär när man var lika ung som henne)
 
5. Jenny Jägerfeld
 
6. Johanna Nilsson
 
 
#1 - Monika

Den enda jag läst här är Christin Ljungqvist, än så länge bara Kaninhjärta men de andra två står här redan.

Bibliotek är ju faktiskt också en sorts affär och det man vill "sälja" behöver exponeras. Hur ska man annars veta vad som finns?

#2 - Lottens Bokblogg

Intressant. Den enda jag läst är Christin Ljungqvist och det tyckte jag var väldigt bra!

Svar: Ja, och att hon kommit ut med en ny bok nu gör henne ju ännu bättre! Hoppas jag då för har ju inte läst den än..
Carolina Edvinsson

#3 - C.R.M. Nilsson

Bra tema! Håller med om att Christin Ljungqvist borde få mer uppmärksamhet. De andra har jag inte läst, bortsett från Johanna Nilsson och henne hade jag fått för mig att hon var ett one-hit-wonder så jag blev överraskad när jag i gymnasiet upptäckte att hon hade skrivit fler böcker.

Svar: Jag skulle säga att Johanna Nilsson är en av mina "all time favourites" (alla böcker passar mig ju såklart inte men de flesta jag har läst hittills) och att Ljungqvist har potential att bli det, jag vill läsa lite mer av henne först bara :)
Carolina Edvinsson