Vi ses i Obsan
 
Titel: Vi ses i Obsan
Författare: Cilla Jackert
Antal sidor: 212 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2969 1641
Publiceringsår: 2014 
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Annika älskade att ljuga."
 
Handling: Annikas lillebror föds för tidigt och föräldrarna spenderar en hel del tid på sjukhuset vilket medför att Annika måste roa sig själv största delen av sommaren. I Observatorielunden träffar hon ett gäng andra barn som inte heller verkar ha någon som väntar på dem där hemma, tillsammans utgör de en besynnerlig liten skara.De utmanar varandra på sanning eller konsekvens, fast man får bara välja konsekvens eftersom ingen ändå är intresserad av sanningen.
 
 
Omdöme: Den här boken utspelar sig under 80-talet vilket en del referenser som jag noterar avslöjar men det finns säkert fler som jag inte lägger märke till eftersom det till och med är före min tid. Jag hörde eller läste en intervju med författaren att hon dels valde att förlägga historien under den tidpunkten eftersom det då saknades mobiltelefoner och digitala sociala forum. Nu blir det barnens närvaro som utgör den huvudsakliga handlingen. Jag tycker att det är lite intressant att förlägga handlingen till den tidpunkten och det känns ganska unikt, att skriva en bok idag som utspelar sig då. 
 
Dock har jag lite svårt för Annika som karaktär och har svårt att väcka sympati för henne, jag har helt enkelt svårt för att gilla henne. Jag tycker att hon är lite jobbig, egoistisk men framförallt förstår jag inte varför hon ska ljuga hela tiden och varför alla tycks acceptera det. Hennes relation med sin morfar är fin men jag hade önskat att hon hade uppvisat de sidorna även i andra relationer eller situationer. Men för att återgå till det här med ljugandet så tycker jag att det är intressant att barnen inte vill berätta var de kommer ifrån eller hur de har det hemma, även om alla förstår att det är något som är fel. När de är tillsammans så existerar bara det och allt annat som är jobbigt upphör för en stund. Jag undrar dock vart de vuxna är, hur tolvåringar släpps iväg vind för våg i Stockholm. Är det så? Eller var det så då? Boken är annars välskriven och känns väldigt egen i sin genre.
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Elina

Jag gillade verkligen den här boken, trots omslaget. Jag hade, precis som du, svårt för Annika. Efter ett tag så accepterade jag hennes sätt även om jag inte förstod det och boken blev då riktigt bra!