Kyrkogårdsboken
 
 
Titel: Kyrkogårdsboken
Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Chris Riddell
Antal sidor: 329 (pocket)
ISBN: 97891 7221 7027
Publiceringsår: 2015 (Original: 2008)
Serie: -
Originaltitel: The graveyard book
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "I mörkret fanns en hand, och handen höll en kniv."
 
Handling: Mördaren Jack hade ett uppdrag, att utplåna en hel familj och därför kommer han aldrig att sluta leta efter det lilla barnet som kom undan. Barnet lyckas hamna i en fosterfamilj och växer upp väl skyddad på kyrkogården bland alla varelser som har sin hemvist där. Det kommer dock en tid när kyrkogården inte längre räcker till för Ingen, som han kallas, och han vill ut och lära sig mer om världen. Han vill gå i skolan precis som en vanlig pojke. Men där ute finns även Jack, som bara väntar på sin chans att slutföra sitt uppdrag.
 
 
Omdöme: De fantastiska illustrationerna som finns insprängda i boken är gjorda av Chris Riddell, en anledning om någon att köpa boken och ha den i bokhyllan. Annars förstår jag inte riktigt alla lovord som jag har sett att den här boken har omgärdats med. Jag tycker att det är en helt okej berättelse, men för mig blir den inte mycket mer än så. I och med att den sträcker sig från att Ingen är ungefär två år till han är tonåringar så skrapas det bara på ytan på hans liv, vi lär aldrig riktigt känna varken honom eller karaktärerna runt honom. Som hans fosterföräldrar, är han aldrig med dem? Kapitlena är som små utdrag ur Ingens liv och det blir för få nedstamp för att jag ska kunna säga att jag kan följa hans uppväxt och liv. 
 
Visst finns det vackra språkliga passager som lämnar tid åt eftertanke och som enkelt kan lyftas upp från boken och leva ett eget liv utanför berättelsen. Jag brukar ju gilla sådant. Men här blir jag trots språket inte såld, den är för tungrodd på något sätt. Jag kommer inte in i berättelsen och jag kan inte ta till mig karaktärerna. 
 
Jag kan på sätt och vis förstå varför så många uppskattar Neil Gaiman, berättelsen är på sätt och vis charmig och balanserar på en tråd mellan sagornas värld, spökhistorier och fantasy. Men jag som har oerhört svårt för att se påhittade varelser framför mig eller ta till mig andra världar känner att jag får för lite bakgrundsinformation. Jag blir lite hängande i luften. Sammantaget så räcker det inte för mig.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Neil Gaiman:
Den sovande och sländan