Statistikinlägg för 2015
 
Det har blivit dags för att sammanfatta bokåret som har varit ännu en gång och även i år lyckades jag få ihop 100 böcker, dock med viss möda och besvär. 
 
Antal med betyg 5: 6
Antal med betyg 4: 20
Antal med betyg 3: 36
Antal med betyg 2: 32
Antal med betyg 1: 6
 
Fördelningen med betyget ser ut ungefär som året innan och året innan dess också och jag tror att det ser ganska rättvist ut. Jag läser många som jag tycker är bra eller helt okej men jag är snål med det allra högsta betyget. Det reserverar jag för speciella läsupplevelser.
 
 
 
När det kommer till fördelningen över länder så är det inga direkta överraskningar, men jag är däremot extremt dålig på att vidga mina vyer utanför den västerländska litteraturen. Kanske ett passande nyårslöfte?
 
Antal från Sverige: 47
Antal från USA: 38
Antal från Storbritannien: 7
Antal från Norge: 5
Antal från Australien: 1
Antal från Danmark: 2
 
 
Antal kvinnor: 62
Antal män: 37
Antal samarbeten: 1
 
Jag har läst fler böcker av kvinnor i år än vad jag gjorde förra året, då det nästan var 50/50. Men det är inget jag direkt reflekterar över när jag väljer bok. Däremot är det förstås kul att det inte är någon definitiv övervikt på något av det.
 
 
Antal lånade: 72
Antal köpta: 25
Antal recex: 3
 
Som ni ser så har jag helt slutat med recensionsexemplar. Förklaringen till det är att jag inte orkar maila om det längre. Och visst är det skönt att slippa stressen kring det. Som vanligt är jag oerhört dålig på att verkligen läsa de böcker jag köper, även det borde platsa bland nyårslöftena. Läs de egna böckerna!
 
 
Sist kommer här ett diagram över hur min relation till böckernas utgivningsår har sett ut. Det är en klar övervikt till nyutkomna böckers fördel 2014/2015. Utgivningsåret är alltså när de har kommit ut på originalspråket och inte när den svenska översättningen kom.
 
 
#1 - Monika

Din fördelning på länder är ungefär som min, jag borde verkligen försöka läsa lite annat än svenskt, amerikanskt och brittiskt :)