Längd: 114 min
Genre: Biography, Drama & Thriller
Medverkande: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley & Matthew Goode
Imdb-betyg: 8,2

Baserad på Alan Turing: The Enigma av Andrew Hodges.
Länk till recension på bloggen.

Handling: Alan Turing är det matematiska geniet som ska knäcka koden till de tyska nazisternas krypteringsmaskin, Enigma.Turing tar över operationen och bygger en maskin som närmast kan liknas vid dagens dator. Parallellt med försöken att knäcka koden så visas glimtar ur Alan Turings liv, ett liv som har kantats av missförstånd och oförmågan att rätta sig efter ramen av vad som ska verka normalt. För Alan Turing är inte normal, men det är sällan de människor som senare utför stordåd.

Omdöme: Jag gillar som bekant Benedict Cumberbatch i rollen som Sherlock Holmes, här har han en ny kostym men rollen är i princip densamma. Han är arrogant, har svårt för det sociala spelet och lyfter sig själv över alla andra tacka vare sin egen genialitet. Han gör dock rollen med bravur. Är även imponerad över den lilla grabben som spelar Alan Turing som barn, den sista scenen med honom är verkligen slipad in i minsta ögonryckning. Däremot berör inte den här filmen mig så mycket som den kanske borde, eftersom den är baserad på en sann händelse. Det är inte förrän i eftertexterna som en annan mörk historia rullas upp, den om hur homosexuella blev behandlade under ungefär samma tidpunkt, en historia som jag hade velat veta mer om. Filmen är även lite speciellt gjord, tycker jag, och jag antar att känslan man vill åt är att det är autentiskt men samtidigt tycker jag att det ger sken av att vara lite billigt utfört och det stör den fiktiva handlingen. Det visas, vad jag antar är äkta?, bilder på bombningar och Hitler och paradmarscher och någonstans där tycker jag att det blir lite för likt en dokumentär för att fungera som spelfilm.

#1 - C.R.M. Nilsson

Den här filmen vill jag hemskt gärna se. Benedict Cumberbatch är en av mina favoritskådespelare och jag är väldigt intresserad av Alan Turing. Så jag får nog ta och pallra mig iväg till bion någon vecka framöver :)

Svar: Ja, det var mest för skådespelaren som jag ville se filmen. Alan Turing visste jag inte vem det var tidigare, men nu vet jag! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Veronica A.