Fredagsfråga - Baksidestext
 
Det är fredag och jag ska iväg och jobba men först tänkte jag att jag skulle hinna med att besvara veckans bokbloggsjerka som den här veckan handlar om baksidestexter, hur de bör vara utformade och hur de inte bör vara utformade.
 
Jag läser väldigt sällan baksidestexter numera. Det beror nog på att jag inte botaniserar bland böcker på samma sätt som jag gjorde tidigare, nu vet jag alltid vad jag är ute efter för bok och oftast kommer vetskapen genom att jag sedan tidigare har läst författaren eller för att jag har hört talas om boken genom någon mediekanal. I princip betyder det att jag aldrig riktigt vet exakt vad boken kommer att handla om, vilket både kan vara bra och dåligt. Om jag inte är säker på vilken genre det rör sig om, vilket är högst otroligt, så brukar omslaget vara en avslöjande ledtråd. Så med andra ord är jag väl inte rätt person att yttra mig om bra respektive dåliga baksidestexter, däremot kan jag avslöja ord som fångar eller avskräcker mig. 
Bra ord: Seriemördare
Dåligt ord: Självhjälp (Det här är ingen självhjälpsbok är andra ord för Det här är en självhjälpsbok)
 
 
#1 - anettesbokboble

Interessant, for meg er seriemorder et dårlig ord, og gjør at jeg ikke vil lese boken :)

#2 - David /OArYA

"Dåligt ord: Självhjälp (Det här är ingen självhjälpsbok är andra ord för Det här är en självhjälpsbok)" Ain't that the truth!

#3 - Sanna

Omslaget är väldigt viktigt, det är sant. Jag får många böcker på tips men ibland står en ju där i bokaffären och hittar något helt nytt och oprövat och då är baksidestexten oftast det avgörande för mig.

Svar: Ja, det är ju där jag sällan befinner mig. I bokhandlar.. Men det är så typiskt att bara för att jag skrev det här svaret så kommer jag på mig själv med att stå att läsa baksidestexten på en bok på jobbet ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Hanneles bokparadis

ibland vill jag överraska mej med något nytt och läser baksidestexter.

#5 - Helen

Självhjälp är ett avskräckande ord för mig med!

#6 - Monika

Beskrivningen av självhjälpsböcker är klockren. Ungefär som när man säger "det är inte du, det är jag" :)

#7 - [Anna]

Nej usch inga självhjälps böcker :) Seriemördare får en verkligen att vilja läsa mer :)

#8 - C.R.M. Nilsson

Ordet "självhjälp" skrämmer bort mig också. Kanske beror det på att jag har dåliga erfarenheter av att dessa snarare skuldbelägger än försöker hjälpa...

#9 - Maddes bokblogg

Är det en författare jag gillar så spelar baksidestexten mindre roll.

Svar: Samma här! :)
Carolina Edvinsson

#10 - Zelly

Jag borde anamma din stil lite faktiskt :)

#11 - Boklysten

Håller med om att "seriemördare" är ett bra ord som triggar mig också att köpa boken.

#12 - johannasdeckarhorna

Jag är nog lite som du att jag har klart för mig på andra grunder än baksidestexten om boken intresserar mig eller ej.

#13 - Vargnatts bokhylla

Jag behöver läsa baksidestexterna för att veta om det är något som intresserar mig eller inte :)

Svar: Jag ger nästan alla böcker en chans känns det som, vare sig de intresserar mig från början eller inte :P
Carolina Edvinsson

#14 - bloggbohemen

Jag läser alltid baksidestexter, även om jag stött på boken i andra medier. För mig är baksidestexter i mångt och mycket det som avgör om jag vill läsa boken eller inte.

Svar: Jag förlitar mig mer på andras omdömen än mitt eget ;)
Carolina Edvinsson

#15 - Holavedsbruden Ewa K

Självhjälpsböcker klarar även jag mig utan :)

#16 - Lena

Jag skulle genast lägga tillbaka om ordet självhjälp finns i baksidestexten. Lockar inte mig alls.

#17 - Lottens bokblogg

Det här är ingen självhjälpsbok och "det här är ingen cancerbok" får mig att läsa in precis motsatsen!

Svar: Ah, du tänker på John Green ser jag ;)
Carolina Edvinsson

#18 - Freja

Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande! Jag har samma bra och dåliga ord som dig oxå!

Svar: Ja, jag läste precis Prodigy och den baksidan är bara citat. Står ingenstans vad boken handlar om? Annars kan ju en sådan sida vara bra om man bara vill hjälpa minnet på traven lite också.
Carolina Edvinsson