Måndagens Movie: Despicable me 2
 
 
 
Titel: Despicable me 2 (Dumma mej 2)
Premiär: 26 juni 2013 (Sv)
Längd: 98 min
Genre: Animation, Comedy & Family
Medverkande: Steve Carell, Kristen Wiig & Benjamin Bratt
Imdb-betyg: 7,5
 
Andra filmer i samma serie:
Despicable me
 
 
 
 
Handling: Den föredetta superskurken Gru, som numera lever ett stillsamt familjeliv, blir inkallad till ett topphemligt uppdrag för att hitta ett serum som i fel händer kan åsamka stor skada. Tillsammans med agent Lucy och sina minioner går han undercover som muffinbagare i ett köpcentrum där den elaka tjuven misstänks gömma sig.
 
Omdöme: Det är helt klart de så kallade minionerna som gör filmen men kanske gör de sig ändå bäst som kortfilm, för att det inte ska bli för mycket av det goda. De är ju som roligast som inslag och inte när de stjäl showen. Just i den här filmen tycker jag dessutom inte att det finns någon huvudhandling, jakten på skurken faller helt i skymundan till förmån för klumpiga dejter och kärleksbekymmer. Det läggs fokus på tekniska prylar, vapen, pruttmoln och galna upptåg med gasen i botten utan att filmen för den delen kommer framåt. Jag kommer helt enkelt på mig själv med att se fram emot nästa sekvens med minionerna och bryr mig inte nämnvärt om det andra runtomkring. Men som sagt, så blir även det för mycket till sist. Den är såklart välgjord och det finns många tillfällen att dra på smilbanden, både som vuxen och som barn. En film att titta på tillsammans helt klart men om jag får välja så väljer jag helt klart dess föregångare.