Måndagens Movie: Now you see me
 
 
 
Titel: Now you see me
Premiär: 10 juli 2013 (Sv)
Längd: 115 min
Genre: Crime, Mystery & Thriller
Medverkande: Jesse Eisenberg, Common & Mark Ruffalo
Imdb-betyg: 7,3
 
 
 
 
 
 
 
Handling: Fyra magiker blir utvalda för att bilda magigruppen The four horsemen som inleder sin första show med att råna en bank i Paris, trots att de själva befinner sig i Las Vegas, och sedan ge pengarna till publiken. FBI-agenten Dylan Hobbs är fast besluten att sätta dit dem men det visar sig vara svårare än väntat med tanke på att de verkar kunna dyka upp och försvinna lite var som helst. 
 
Omdöme: Det blir ganska lättsam underhållning och jag hade nog förväntat mig en mörkare ton och lite fler svårgissade twister, med tanke på tricken de utför och trollbinder sin publik med. Jag tycker, precis som många tycks ha tyckt före mig, att karaktärerna blir lite platta och klichéartade. Det är ingen som direkt fäster sig och det är svårt att veta vem man ska heja på eller ens bry sig om. Jag hade velat bli lite mer lurad, det är ju trots allt en film som handlar om trolleri och att fästa blicken på en punkt när det väsentliga händer någon annanstans. Jag hade gärna sett ytterligare en twist eller att karaktärerna dolde något, antingen för mig som åskådare eller för de andra karaktärerna, för att ge dem lite mer liv. Filmen innehåller dessutom lite billiga humorrepliker, framförallt om Frankrike då Dylan Hobbs sidekick råkar komma därifrån. Överlag en underhållande film för stunden som är relativt snyggt gjord men som inte hamnar bland mina favoriter.
 
 
#1 - Cissi - Bokstunder

Jag hade också högre förväntningar på den här. Bland annat på grund av det höga betyget på imdb. Nu när det gått runt ett halvår minns jag knappt något av handlingen.