Konsten att ha sjukt låga förväntningar
 
Titel: Konsten att ha sjukt låga förväntningar
Författare: Åsa Asptjärn
Antal sidor: 215 (Danskt band)
ISBN: 97891 63877 377
Publiceringsår: 2014
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag heter Emanuel Kent Sjögren."
 
Handling: Emanuel går i nian där han har en enda kompis, Tore med de gröna gummistövlarna och fiskekeps. Emanuel känner dock att han har potential för att bli något mer och att Tore är den som drar ner honom, umgänget är ju bland det viktigaste i högstadiet för att kunna vara någon och det börjar bli ont om tid för potentialen att blomma ut. När Tores pappa går och dör och Tore är hemma från skolan ser Emanuel sin chans, det är nu eller aldrig som han har chans att byta umgängeskrets och kliva upp på den sociala stegen. 
 
 
Omdöme: Jag visste redan innan jag började läsa den här boken att den skulle vara bra, så pass mycket positiva omdömen hade jag läst om den tidigare, men den var till och med bättre än vad jag hade väntat mig. Jag tycker att den är rolig på riktigt och det är sällan som jag finner en karaktär som är så på pricken. Nu har jag dock läst två roliga böcker på relativt kort tid så jag får nog omvärdera att använda ordet sällan i samma mening som roliga böcker. Jag har dock nu även sett att åsikterna går isär, att alla inte är överens om dess charm, utan att det kan kännas plågsamt när Emanuel bland annat säljer ut sin vän eller om igenkänningsfaktorn blir alltför hög och minnena från ens egen högstadietid spelas upp i minnet. Jag förstår att den kan kännas barnslig eller pladdrig eller rent av dåligt skriven men för mig är den trots detta klockren.
 
Jag kommer att rekommendera den vidare och särskilt om jag hittar en kille på högstadiet som vill ha en rolig bok. Jag tycker att den känns så verklighetstrogen, att dialogerna är på pricken och jag gillar att det är en kille i huvudrollen, jag gillar att Emanuels syster är homosexuell, jag gillar att hans syster är aktiv feminist, jag gillar att de har en fin relation till varandra och jag gillar att deras föräldrar är helt normala personer. Jag gillar helt enkelt det allra mesta med den här boken. Däremot kan det väl kännas som om det inte händer så mycket, att vissa händelser är lite väl uppenbara och att det är lätt att förutspå vad som komma skall. Men kort och gott så gillar jag den och jag vet inte vad mer jag kan säga om den, det är helt enkelt svårt att skriva om en bok som man bara vill rekommendera vidare.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - David /OArYA

Jag gillade också den, så pass att det ska bli kul att läsa uppföljaren när den kommer lite senare i år!