Ett sätt att öva läsförståelse med små barn
 
Häromdagen på jobbet så kom jag på den briljanta idén (Ja, jag tyckte faktiskt att den var briljant) att frångå den klassiska sagostunden och utmana eleverna i förskoleklassen lite. Först fick de lyssna på boken medan jag läste den högt och efter det fick de reda på att de skulle återberätta den för sina klasskompisar som inte hade hört den med hjälp av bilder. Det blev riktigt bra! Jag blev imponerad över hur mycket de kom ihåg av berättelsen, även om den var väldigt kort, och när de fick använda bilder som stöd så vågade de prata mer eftersom det fanns något konkret att peka på och använda sig av. Den här metoden kommer jag definitivt att använda fler gånger för att väcka både läslust och öva läsförståelse.
 
 
#1 - Snowglitter

Vilken jättebra idé! :)