Gul utanpå
 
 
Titel: Gul utanpå
Författare: Patrik Lundberg
Antal sidor: 220 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2968 5763
Publiceringsår: 2013
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Gråten kommer från två håll."
 
Handling: Patrik föddes i Korea men adopterades som liten av ett svenskt par och har vuxit upp i Sölvesborg. När han studerade på Malmö högskola tog han chansen att resa till Korea genom ett utbytesprogram för att försöka finna sin biologiska familj. Det är är hans historia.
 
 
Omdöme: Det här är en självbiografi som riktar sig till ungdomar vilket gör den väldigt lättillgänglig och rakt på sak. Vi får följa Patriks resa både över halva jordklotet men även inombords, hur det känns att inte riktigt veta vart han hör hemma eller för den delen vem han egentligen är. I Sverige uppfattas han som kines medan han i Korea uppfattas som svensk. Det blir en stor omställning och många kulturkrockar. 
 
Boken är självbiografisk men den innehåller inte bara tankar och reflektioner om livet utan även en hel del festande, sexuella frustrationer och andra mer praktiska saker på universitetet. Det gör både berättelsen mer trovärdig men samtidigt känner jag att mycket inte tillför något, att det skrivs bara för att lätta upp boken lite. Jag gillar mer de tyngre partierna om hur det är att bli kallad kinesjävel, att alltid vilja vara till lags för att inte bli lämnad eller kluvenheten inför den egna identiteten. Det finns även en del musikreferenser, som jag förstår och tycker tillför eftersom vi verkar ha ungefär liknande musiksmak, men jag tror även att det kan sänka upplevelsen för vissa. Andra populärkulturella fenomen, som att författaren hänvisar till Daniel i serien Skilda världar, förutsätter att läsaren har sett och förstår innebörden av den liknelsen, annars går den helt förbi. Jag tror att det kan göra så att vissa läsare får svårt att ta till sig den, jag tänker att en tonåring idag inte vet vad Skilda världar är och än mindre vem Daniel i serien var? 
 
Det jag tycker om med boken är att den ställer sig neutral till adoption, även om författaren utanför boken har tagit ställning. Det blir inga pekpinnar över vad som är rätt och vad som är fel utan det blir en redogörelse över hur författarens liv såg ut under den perioden. Det är även en relativt kort period som tas upp, tiden då han studerar vid universitetet i Korea och kort därefter. Jag hade gärna sett lite mer bakgrundsfakta kring hur uppväxten var, nu serveras vi endast glimtar och man förstår att den var ganska kämpig. Inte bara för att författaren inte kände sig hemma i sin egen stad.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon