Att vara jag
 
 
 
Titel: Att vara jag
Författare: Anna Höglund
Antal sidor: 80 (Inbunden)
ISBN: 97891 8770 7377
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Vad skrynklig den är."
 
Handling: Rosa är 13 år och på väg in i vuxenvärlden från barndomens skyddande skal. Men att försöka förstå sig på världen är svårt, särskilt om man är 13 år och brottas med alla sorters känslor och tankar samtidigt. 
 
 
Omdöme: Att den här inte blev Augustprisnominerad både förvånar mig och gör mig lite arg, för det är den sannerligen värd. Den är naken och ärlig och ibland känns den så nära mig själv att det gör lite ont. Även om Rosa är långt mycket klokare än vad jag var då. Det är kanske även därför jag tycker om den så mycket, för att den ligger så nära mig själv och för att den känns att läsa. Att den dessutom tar upp könsroller och jämställdhet för en yngre målgrupp går väl inte annat än tycka är fantastiskt. 
 
Förutom sådana mycket komplexa samhällsfrågor så finns det även problem som trettonåriga tjejer stöter på men som förhoppningsvis sedan växer bort. Som den första mensen eller hur man gör när ens vänner växer ifrån en. Jag tycker om att den är väldigt vågad på det sättet, att den berör både litet och stort. Jag skulle vilja använda den på något sätt, vill att den ska komma ut i klassrum och agera diskussionsunderlag men jag vet bara inte riktigt hur. Den säger så mycket med så få ord och ibland talar bilderna alldeles för sig själv. Som en bild som visar en tjej som står och sminkar sig framför spegeln, den fick jag nästan lite ont i magen av samtidigt som jag inte kan sluta titta på den eftersom den berör mig så starkt. Jag vet inte vad man ska säga mer om det här, mer än att alla borde ge det en chans.
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Anna

Jag tyckte också det var jättekonstigt att denna inte blev nominerad?! Ungefär lika konstigt som att Kaniner inte vann när den blev nominerad... Den nuvarande juryn är dålig :(

Svar: Ja, jag hade gärna bytt ut någon av årets böcker till förmån för denna. Dock inte När hundarna kommer som jag hejar på som vinnare! Iggy 4-ever är dessutom klassificerad som vuxenserie, (?) är det inte trångt nog som det är i denna kategori än att det ges utrymme för vuxen även här?
Carolina Edvinsson

#2 - Anna

Men va, det om Iggy har jag inte ens tänkt på?! Läste ju den första hon skrev om Iggy, men tänkte att denna kanske var mer för barn? Hejar också på När hundarna kommer!