Kurrans skatt
 
Titel: Kurrans skatt
Författare: Lisa Moroni
Antal sidor: 40 (Kartonnage)
ISBN: 97891 6388 4122
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "I den här stubben bor Kurran och Pigan."
 
Handling: Kurran och Pigan bestämmer sig för att gå ut i skogen där de bor. Då hittar Kurran en fantastisk skatt! Men ett oväder gör så att vännerna måste skynda sig hem och skatten som är så tung och otymplig. De bestämmer sig för att gräva ner skatten och hämta den när det har slutat att regna. Det regnar i flera dagar men så till slut skiner solen igen, det är bara det att nu är skatten borta! Kurran och Pigan och alla de andra djuren i skogen gräver och gräver och gräver efter skatten men ingenstans verkar den vara? Tills de upptäcker att den har bytt form och plötsligt räcker till alla!
 
 
 
 
Omdöme: Det är fint att det bland alla vardagsskildringar fortfarande finns plats för en saga eller ett litet trolläventyr. Det är fantasieggande att det kan bo små figurer som Kurran i skogen och det är ett väl beprövat koncept. Av någon anledning tänker jag på julkalendern Trolltider när jag läser den här bilderboken, jag vet egentligen inte varför för jag har inte direkt någon personlig erfarenhet av just Trolltider men det känns ändå som om de skulle kunna ligga inom samma ram. Små figurer som lever i skogen, väldigt trevliga små figurer! 
 
Just skogen har en särskild ton i den här berättelsen, den blir nästan sagolikt porträtterad och jag gillar mest när bilderna får ta plats över hela sidorna. Vilket de dock inte alltid gör, ibland är de mindre och ibland är de större. Det är lagom mycket text på varje sida vilket gör att den nog kommer att fungera bra att högläsa för grupp, vilket jag definitivt kommer att testa! Jag gillar också att alla djur hjälps åt att leta efter något som de själva egentligen inte har sett, som om de hjälper till att söka efter en spökskatt. Att skatten är ett träd förstår man ju som läsare ganska snabbt och lite irriterad måste jag säga att jag blir när Kurran gräver upp jorden och inte inser vad hon har framför sig hela tiden? Men det är väl fint på något sätt att skatten har blivit till något som alla får ta del av, precis som naturen i sig är något som vi alla får ta del av och måste värna om. 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Moroni:
Julia gömmer sig
Julia hämtar strumpor
 
 
#1 - Lena

Åh vilken söt bok!

Svar: Den är fin, nästan lite Elsa Beskow-toner :)
Carolina Edvinsson