Som hon drack: Kvinnor, alkohol och frigörelse
 
 
Titel: Som hon drack: Kvinnor, alkohol och frigörelse
Författare: Lisa Wiklund & Jenny Damberg
Antal sidor: 196 (Häftad)
ISBN: 978917 3894 982
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Den 1 oktober 1955 ändrades lagen."
 
Handling: I ett halvt sekel har kvinnor haft samma juridiska rätt som män att dricka alkohol men de värderingar som omringar alkoholen förändras inte på en dag. Kvinnors alkoholproblem utmålas ofta som större än mäns, trots att fakta pekar på motsatsen. Hur vi dricker säger en del om samhället och kvinnors drickande har gått hand i hand med politisk, sexuell, ekonomisk och social frigörelse. Skål!
 
 
Omdöme: Jag kände mig så himla okunnig när jag genom den här boken fick veta att kvinnor bara har haft samma rätt att dricka sprit som män i ett halvt sekel. Det är ju ingenting? Att det var få kvinnor förunnat att kunna köpa sin egen alkohol. Det är ju inte mer än en generation sedan. Så ni kan ju ana att den här boken var väldigt informativ för mig och den bidrog till en hel del nya kunskaper. En av bokens styrkor är dessutom att den känns väldigt lättillgänglig, inte svår eller tung utan kunskap förpackat i en form som gör den nästintill en fröjd att läsa. 
 
Det är en historieskildring på sextio år och jag är medveten om att den statuerar det tidigt men jag kan ändock sakna lite mer nutida analyser. Alkohol och sexualitet nämns titt som tätt men jag hade velat att författarna berörde det lite mer på djupet, kanske är det fortfarande så pass nytt att inga forskningar ännu har gjorts på kvinnor och mäns sexualitet kopplat till alkoholen idag. Jag tänker då främst på alkohol och våldtäkter och all skam och skuld som fortfarande finns gentemot kvinnors drickande, hur de ofta blir utmålade som att de får skylla sig själva och männen som på sätt och vis nedvärderas till djur som inte kan tygla sina instinkter. Eller hur det egentligen kommer sig att en full kvinna uppfattas som så mycket värre än en full man.
 
Men på det stora taget så är det en väldigt intressant läsning och jag kan tänka mig att den blir än mer givande om man har varit med under större delen själv. Jag har ju ännu inte hunnit uppleva några drastiska attitydsfärndringar gentemot kvinnor och alkohol och kan inte relatera till lådvinets entré på marknaden eller för den delen utgå från egna erfarenheter när det kommer till barnmorskans råd gällande alkohol och amning. Jag gillar även att boken inte är dömande i sitt tilltal och undviker alla former av pekpinnar, sådana har vi nog av ändå runt oss. Skål!
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon