Fredagsfråga - Recensionsexemplar som e-bok
 
 

Vad tycker du om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Jag tar inte emot recensionsexemplar längre och jag vet därför inte hur vanligt det är att förlagen skickar ut digitala filer istället för en inbunden bok. Tidigare när jag fortfarande tog emot recensionsexemplar uppfattade jag det som om det blev allt vanligare? Och att det var lite det eller inget alls? Å andra sidan tycker jag att jag ser mängder med inbundna recensionseemplar på bloggar och Instagram? 

 

Jag läser ytterst sällan e-böcker, även om det händer då och då, men jag skulle nog i dagsläget inte ta emot något sådant format som recensionsexemplar. Vill man som bloggare ha ett fysiskt exemplar som lön för den tid man lägger ner på att recensera boken så är det en billig lösning för förlaget. En bokblogg har en nischad målgrupp, länkar oftast till inköpsställen, skriver (vad jag tycker) oftast positiva omdömen om böckerna och inlägget lever dessutom kvar långt efteråt! Så länge bloggen finns kvar lever fortfarande inlägget och det räcker att någon googlar på boken för att det ska finnas en chans att just bokbloggarens recension dyker upp i träfflistan. 

 
 
#1 - Boklysten

Håller med helt och hållet! Pappersböcker är vad som gäller för mig också!

#2 - Johannas deckarhörna

Så är det. Om en bok recenseras i en tidning har den en stor potentiell målgrupp. Men hur många läser egentligen? De som aktivt söker upp/ klickar på en bokbloggs recension har ju däremot ett faktiskt intresse. På så vis känns det som att det i alla fall ibland kan vara befogat med en inbunden bok som lön för mödan.

Svar: Ja, jag tror att du tänker helt rätt där! :)
Carolina Edvinsson

#3 - Monika

Jag tycker väl egentligen också att en pappersbok är en skälig motprestation för den reklam som boken faktiskt får. Men jag försöker förtvivlat lära mig att tycka om e-böcker :)

Svar: Ja, jag testar lite ibland också för det skulle ju vara oerhört smidigt om man gillade det! Däremot missar man det som inredning ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Klimakteriehäxan

Men alla recensioner funkar väl inte som reklam - alla kan väl omöjligt vara hyllande???? Och recenserar man - hinner man ens med - alla böcker??? jag är ju ingen recensent själv förvisso. Skriver jag om en bok beror det på att jag tycker något om den och vill intressera fler för den. Då kan man lugnt räkna med att jag köpt boken för egna pengar!

Svar: Kanske har det inte så stor betydelse om recensionen är hyllande eller inte från förlagets sida, det skrivs ju ändå om boken och det kanske räcker för att väcka intresse? Ju fler som läser - desto fler vill läsa. :)
Carolina Edvinsson

#5 - Vargnatts bokhylla

Med tanke på tidigare kommentar om alla recensioner funkar som reklam, heter det inte att all publicitet är bra publicitet? Nu är jag inte i den branschen så kan ju inte säga hur det stämmer :) Men jag kan tänka mig att om folk ser boken, hur det nu än är, så är det ju större chans att de hittar något som gör dem intresserade :)

Svar: Jag tror också att det är så. Det kvittar t.ex. lite vad de stora tidningarna skriver om en bok, huvudsaken är att den blir omskriven :)
Carolina Edvinsson

#6 - Lena

Jag läser också helst fysiska böcker.

#7 - Lotten

Stämmer helt - det är ju nu väldig spridning på recensioner på bloggar.

#8 - Evelina

Föredrar också fysiska böcker, det är något speciellt med att ha dem i handen och verkligen känna boken. Kan läsa e-böcker, men det blir inte speciellt ofta.