George
 
Titel: George
Författare: Alex Gino
Antal sidor: 188 (Inbunden)
ISBN: 97891 8770 7391
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "George tog fram en husnyckel avvitmetall ur den minsta fickan i en stor röd ryggsäck."
 
Handling: George går i trean och när deras klass ska spela upp en skolpjäs vet hon bestämt att hon vill spela huvudrollen Charlotte. Det enda problemet är att när folk tittar på George så ser de en kille, även om George vet att hon är en flicka, och killar får inte provspela för rollen som Charlotte. Tillsammans med sin bästa kompis Kelly kommer George på en plan som ska visa omgivningen vem hon är på riktigt samtidigt som hon spelar huvudrollen som Charlotte.
 
 
Omdöme: Jag hade förväntat mig mer av den här boken, mycket mer, förmodligen bidrog mina lite för högt ställda förväntningar till att det faktiskt blev en läsupplevelse fylld av lite besvikelse. Boken kändes så saklig, huvudpersonen George framställdes som platt och stel på något sätt och boken framkallade ingen som helst känsla hos mig. Jag tror att den pedagogiska tanken tog överhanden lite och att själva berättelsen tyvärr hamnade i skymundan. Det är ett viktigt perspektiv att belysa och jag tycker att den fyller ett tomrum i utgivningen men för den sakens skulle tycker jag inte att det behöver tummas på själva läsupplevelsen. Det är möjligt att jag läser med för vuxna ögon och att barn i rätt målgrupp finner boken helt annorlunda, de kanske inte mer fokuserar på själva händelseförloppet än på stämningen i boken.
 
Jag tycker annars att den kändes realistisk och jag är glad att det finns karaktärer som både accepterar direkt men som också har lite svårare att ta in sanningen, för så är det fortfarande och att måla upp allt i rosa tjänar ingen på. Georges mamma har lite svårt att acceptera sitt barns identitet till en början medan kompisen Kelly nästan direkt tar sig an den nya situationen och ser inga som helst problem med att kalla sin bästa vän för Melissa istället för George. Och det känns trovärdigt, att barn har lättare att ta in nya perspektiv och förändra sitt förhållningssätt än vad vuxna har. 
 
Den här boken kommer att hjälpa många barn genom att visa att de inte är ensamma. Den kommer att hjälpa många barn att förstå bättre och den kommer att hjälpa många barn att se ur andra perspektiv. För mig som vuxen tycker jag att den tydligt visar hur vuxenvärlden så ofta delar in i tjejer och killar i olika grupper, när det inte ens behövs! Ibland sker det kanske omedvetet men så enkelt det vore att bara försöka bryta traditionen. Jag tycker att det är en viktig bok och jag tycker att det är bra att den finns men jag saknar kanske berättelsemagin lite.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Anonym

Rekommenderar dig att läsa Det är jag som är Mickan! som kom ut på Vombat förlag redan förra året. Handlar om Mickan 11 år, som identifierar sig som tjej trots en killes kropp. Handlingen rör sig i svensk skolmiljö och målet med boken är inte enbart att skildra hur livet kan te sig för en ung transperson, utan även vardagliga skeenden i skolan (kompisar, orättvisa lärare, pirrig förälskelse etc) som alla kan känna igen sig i. Budskapet i boken är Du är bra precis som du är!! Nominerad till Barnradions bokpris 2016 : )