Hemsökta
 
 
Titel: Hemsökta
Författare: Magnus Nordin
Antal sidor: 169 (Inbunden)
ISBN: 97891 6388 8496
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Huset på udden har inte alltid stått där."
 
Handling: Elin och Denise har tagit ett jobb som husvakter på en ö långt ute i ytterskärgården. Allt de behöver göra är att hålla lite ordning medan ägaren är bortrest. Ganska snart upptäcker de dock att både huset och ön har en ganska tragisk historia och att det finns saker som uthyraren har valt att inte berätta. Det dröjer heller inte länge innan de märker att de inte är ensamma, varken på ön eller i huset. 
 
 
Omdöme: Det här kändes direkt som en ganska klassisk spökhistoria med tonåringar som lämnas ensamma på en ö med en mörk historia och kass mobiltäckning. Det visar sig bli en ganska så snäll spökhistoria ändå, jag tänker annars att författaren inte brukar rädas att utforska gränserna lite mer så jag blev faktiskt lite förvånad. Det är möjligt att jag har läst lite för mycket mörka historier och att den visst uppfattas som läskig av den tilltänkta målgruppen. Att den är relativt tunn har ju både sina fördelar och nackdelar. Jag kommer helt klart att få lättare att sälja in den hos motvilliga läsare med tanke på sidantalet men däremot tycker jag att historien blir lite tunn, det är kanske därför jag aldrig riktigt hinner komma in i den spöklika stämningen eftersom den aldrig riktigt byggs upp. Det är pang på spöken direkt. 
 
Jag måste dock ge den ett plus för dess kärlekshistoria som är mellan Elin och Denise, det nyförälskade paret som åker ut till den här ön i tron om att de ska få vara i fred och verkligen umgås. Det blir inga intima scener i detalj men däremot finns det att läsa mellan raderna. Denise är helt bekväm med vem hon är men Elin har inte vågat berätta för sina föräldrar om vem hon är tillsammans med ännu, inte för att det är något fel på Denise utan för att hon är tjej. De två huvudpersonerna är väldigt olika och kan i princip ses som varandras motpoler. Denise är utåtriktad och självsäker medan Elin är mer tillbakadragen. Det gör det enkelt att hålla isär de båda. Överlag gillar jag historien även om den lämnade lite att önska, bland annat blev det lite för många trådar hängandes i luften och även om det kanske är meningen att läsaren själv ska fundera ut förklaringarna så hade jag gärna sett att några frågetecken rätades ut. 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Magnus Nordin:
Elias bok (Varelserna #1)
Emmas bok (Varelserna #2)
Fristaden (Varelserna #3)
Uppror (Varelserna #4)