Fredagsfråga - Bokrea
 
 
Det är fredag men jag jobbar tyvärr imorgon så den riktiga fredagsfeelingen uteblir. Men jag ska i alla fall göra mitt bästa att kömpa upp den lite och då är det klart att Fredagsfrågan har en plats som den här veckan handlar om Bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort. 
 
Jag erkände ju häromdagen att jag inte har gjort ett endaste reafynd så jag antar att den har spelat ut sin roll för mig. Jag tycker inte att det blir tillräckligt billigt, det är nog där skon klämmer. Jag är heller inte så kräsen med bokens format så jag köper gärna i pocket och då blir det ju ändå billigare än bokrean. Jag låter som världens snålaste människa nu men jag skyller på att jag är från Småland! Nej, det gör jag inte. Jag skyller på att jag köper så mycket böcker under hela året att det inte märks om det är bokrea eller ej. 
 
Bokhandeln hyser jag ju ett lite romantiserat förhållande till, älskar bokhandlar! Men köper inget där längre. Min målarbok köpte jag i och för sig där och en och annan julklapp när jag är ute i så god tid att jag inte hinner beställa från Internet på grund av frakttid. Känner verkligen att den här bokbloggsjerkan inte var till min fördel!
 
 
 
#1 - A ROOM OF MY OWN

intressant med allas olika inställning till bokrean och bokhandeln.

Svar: Bokhandeln brukar röra upp känslor.
Carolina Edvinsson

#2 - Boklysten

Jag är nog väldigt snål i vanliga fall när det gäller böcker, men på bokrean däremot brukar jag slå mig lös, fast i år har jag faktiskt lyckats hålla mig lite, än så länge i alla fall.

Svar: Vi har alla våra laster! ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Lion´s Library

Jag älskar också den fysiska boken! Och visst blir man kanske lite snål, jag löser det med att gå på second hand och få rea varje gång ;)

Svar: Ja, jag älskar second hand! Det är nästan lite för billigt ;)
Carolina Edvinsson

#4 - [Anna]

Ja men visst är man snål och köper inte allt för många böcker pga priset, för det är inte så billigt längre. Och utbudet på rean är inte heller så märkvärdigt roligt tyvärr.

Svar: Utbudet kanske hänger ihop med att vi som är så "insatta" redan har sett oss trötta på vissa böcker. Tror att det kan vara en bloggskada ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Hanneles bibliotek

både och, man kan handla på nätet ibland.

Svar: Ja, det ena behöver inte utesluta det andra :)
Carolina Edvinsson

#6 - Anna

Meh hallå handla mer i bokhandlaaaar. Annars blir det ju inga kvar heller :( Jag handlar typ 99% av alla mina böcker i bokhandel, men så jobbar jag ju i en också...

Svar: Jaa, jag vet.. Jag är ingen principfast människa tydligen.
Carolina Edvinsson

#7 - Cissi - Bokstunder

Några av mina reafynd var bokhandelns utrensning av pocketböcker under rean. Jag köper nästan bara pocketböcker nu också och då vill jag helst inte köpa en inbunden för 69 kr när jag kan köpa pocketboken max 39 kr.

Svar: Precis så känner jag också, men vad bra med pocketrea!
Carolina Edvinsson

#8 - Monika

Jag är nog också generellt sett snål, men på bokrean släpper alla spärrar :)

Svar: Haha, ja alla har vi våra laster ;)
Carolina Edvinsson

#9 - Maddes bokblogg

Är också från Småland och det blev bara en reabok för mig för 19 kr :)

Svar: Det är precis lagom! ;)
Carolina Edvinsson

#10 - Bokdamen

Jag har inte köpt en enda bokrea bok i år men jag köper mer sällan sen jag började jobba med böcker och i år har det inte varit en enda bok som lockat till köp så här långt.... ;)

Svar: Så skönt att jag inte är ensam, har ju kryllat med bokreaköp den senaste månaden ;)
Carolina Edvinsson

#11 - Vargnatts bokhylla

Jag hade nog hittat mycket mer än jag faktiskt gjorde i år om det inte vore för att jag nu läser mer nya böcker än jag gjort tidigare så nu hade jag läst mycket av det som jag annars hade funnit intressant :).

Svar: Ja, som bokbloggare känns det som om man har bra koll på läget liksom och många läser ju det nya. Jag gör också det, kul att hänga med i snackisarna! :)
Carolina Edvinsson

#12 - Lena

Jag älskar fortfarande bokrean och jag tycker att e-handeln och de fysiska bokhandlarna kompletterar varandra bra.

Svar: Ja, båda har ju helt klart sina fördelar! :)
Carolina Edvinsson

#13 - C.R.M. Nilsson

Jag klarar aldrig av att besinna mig under bokrean, men nu har jag varit "noggrann" med att köpa sådant som jag faktiskt tycker är till reapriser. Fast, liksom du, föredrar jag pocket och kan störa mig lite så smått på att jag drar hem så mycket inbundet under rean...

Svar: Haha, ibland köper man inte logiskt..
Carolina Edvinsson

#14 - C.R.M. Nilsson

Jag klarar aldrig av att besinna mig under bokrean, men nu har jag varit "noggrann" med att köpa sådant som jag faktiskt tycker är till reapriser. Fast, liksom du, föredrar jag pocket och kan störa mig lite så smått på att jag drar hem så mycket inbundet under rean...

#15 - Åsa

För egen del är jag nog rätt snål vad gäller bokinköp resten av året... men vid bokrean är det förstås en helt annan sak. ;)

Svar: Haha, ja då gör du lite tvärtom mot mig ;)
Carolina Edvinsson

#16 - Lottens bokblogg

Jag köper en del i bokhandeln, för jag vill att den ska vara kvar. Men inget på rean än så länge...

Svar: Då är vi i alla fall två som ännu inte har bokreat, tror dy att vi fortfarande kan räkna oss som bokbloggar?;)
Carolina Edvinsson

#17 - Holavedsbruden Ewa K

Jag handlar gärna i den fysiska bokhandeln, men erkänner att jag beställer en hel del böcker via nätet också. Älskar bokrean som tradition.

Svar: Det är nästan för enkelt med nätet helt enkelt ;)
Carolina Edvinsson

#18 - KajsaLIsa

Okej, det blev lite pessimistiskt. Själv köpte jag tre böcker i år, men två av dom ville jag verkligen ha, så det blev lyckat i alla fall. Man behöver inte komma hem med två överfulla kassar.

Svar: Nej, såklart att lagom är bäst! :)
Carolina Edvinsson

#19 - FrökenTV, bloggen om tv och film

älskar bokrea