Fredagsfråga - Boksmälla!
 
 
Fredag hörrni och den bästa fredagen i månaden eftersom det är min lediga fredag! Jag ska först försöka ägna dagen åt plugg, verkligen försöka på riktigt! Sedan tänkte jag åka ner en sväng på stan och se om jag kan hitta något nytt fint till vår nya lägenhet som vi fick nycklarna till i onsdags! Det kommer därför inte att bli mycket läst i helgen, dels för att vi ska flytta lite grejer men också för att jag har packat ner alla mina böcker. (Förutom Walden, men den går bara inte att läsa! Jag kanske tar den som söndagens smakprov så ska ni få se själva.)
 
Nog med babbel och till det viktiga, nämligen veckans bokbloggsjerka som den här veckan lyder: Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?
 
Nu kommer jag att låta som världens tråkigaste läsare men så fort jag läser en bok så är en del av mig redan på gång med nästa bok, alltså jag vet ungefär vilken bok jag kommer att läsa härnäst och jag längtar liksom redan dit. Jag borde blir bättre på att verkligen gräva mig ner i den boken som jag läser just nu! Men visst kan jag tänka att jag precis har läst ut en svinbra bok och att oddsen inte är höga för att även nästa bok kommer att vara så bra. När jag läste Fredrik Backmans - En man som heter Ove så grät jag i slutet och det är den första och enda bok som jag har gråtit till så det kan väl i någon mån räknas som en bookhangover för att den rörde upp så mycket känslor. Jag grät till föreställningen med Johan Rheborg också så får ni chansen att se den så ta den. Kan verkligen rekommendera! 
 
 
#1 - Hanneles bibliotek

Grattis till ny lägenhet! jag gillar att gråta efter en bra bok...

Svar: Tack! Det ska bli kul med nytt.
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

Jag är lite mer som du, det är ju liksom det som är målet med en bok, att komma till slutet :)

Svar: Haha, ja det är ju faktiskt helt sant! Klokt sagt.
Carolina Edvinsson

#3 - Marie Eggimann

Jag gråter ofta till böcker men det är kanske inte just de som ger mig book hangover.

#4 - Vargnatts bokhylla

Jag kan nog gråta ganska ofta till böcker men det är inte nödvändigtvis de som ger mig en book hangover efteråt :)

Svar: Kan du inte ge mig ditt bästa gråttips? ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Anna Maja

Jag brukar inte alltid veta vilken bok jag ska läsa härnäst, men oavsett hur bra boken jag håller på med är så ser jag alltid fram emot att den ska ta slut så jag får välja en ny. Trots det råkar jag titt som tätt ut för baksmällor för att den nya boken inte liknar den gamla :P

Svar: Jag vet inte heller alltid, men man har ju alltid en lista med böcker som man vill läsa :) Haha, känner igen det där med att vilja välja en ny!
Carolina Edvinsson

#6 - Boklysten

Läser jag en bok som jag tycker är fantastiskt bra så brukar jag välja nånting riktigt lättsmält som nästa bok så att upplevelsen från den bra boken inte förstör läsandet av nästa.

Svar: Det är nog en smart strategi :)
Carolina Edvinsson

#7 - MissMagic

Du är inte tråkig. Alla tar till sig historier olika och det finns inget sätt som är rätt. :) Jag har varken läst eller sett filmen En man som heter Ove. Men blir verkligen lockad nu :)

Svar: Det var klokt sagt!
Carolina Edvinsson

#8 - Helen

En man som heter Ove är en fantastik bok som jag grät floder till. Jag själv behöver ofta numer en liten vilotid mellan böckerna, speciellt om boken jag läst ut var riktigt bra och som fastnade hos mig.

Svar: Ja, men det är ju så det ska vara och det är så jag tror att de allra flesta författare vill att det ska kännas. En bok ska ju beröra, tänker jag.
Carolina Edvinsson

#9 - Sanna

Jag gillar ordet "boksmälla"! Gillade däremot inte "Ove".

Svar: Du måste vara en av få ;)
Carolina Edvinsson

#10 - Maddes bokblogg

Känner igen mig i ditt svar!
Önskar också att jag kunde gräva ner mig i boken jag läser men jag planerar redan innan den är utläst vilken bok jag ska läsa sen osv.

Svar: Åh vad skönt att jag inte är ensam!
Carolina Edvinsson

#11 - Evelina

Lycka till med lägenhetsflytt! Jag brukar också planera i förväg vilken bok det blir sen så i tanken har man ofta redan gått vidare :)

Svar: Åh vad skönt att jag inte är ensam! Jag borde ha lärt mig vid det här laget att man sällan är det :)
Carolina Edvinsson

#12 - C.R.M. Nilsson

En man som heter Ove rör verkligen upp mycket känslor. Lycka till med flytten!

Svar: Ja, det är fint att böcker kan göra det tycker jag. Tack!
Carolina Edvinsson

#13 - A ROOM OF MY OWN

Walden! som är så bra! efter den fick jag en typisk boksmälla!

Svar: Va!? Jag kan inte läsa den! Det är helt obeskrivligt torr.. Men har fått den rekommenderad till mig av en vän som säger att det är hans bästa bok? Och jag förstår ingenting ;)
Carolina Edvinsson

#14 - Holavedsbruden Ewa K

Såg filmen En man som heter Ove efter det att jag läst boken och jag grät också, både till bok och film.

Svar: Filmen har jag inte sett, men då var den sevärd ändå? :)
Carolina Edvinsson

#15 - Lena

Här är en till som grät kopiöst i slutet av En man som heter Ove.

Svar: Den är ju liksom rolig men samtidigt så ofantligt sorglig. Så bra!
Carolina Edvinsson

#16 - Lotten

Jag hade nog lite bokbaksmälla av den boken också!

#17 - Krönikören

Åh, jag har gråtit till massor med böcker. Sådana ska man inte läsa på bussen eller tunnelbanan - folk tittar så konstigt på en då ;)

Svar: Jag önskar att jag kunde känna så mycket med böcker! Vad är ditt bästa gråttips? ;)
Carolina Edvinsson

#18 - Lion´s Library

Ja så kan jag också tyvärr tänka och känna, att jag vill läsa ut den och sen vill ja läsa en massa :)

Svar: Ja, hur ska man annars tro att man kan hinna med allt man vill läsa? ;)
Carolina Edvinsson

#19 - Vargnatts bokhylla

Oj mitt bästa gråttips...Alltså min svaghet är ju djur, så jag kan inte läsa Marley & Jag utan att börja gråta. Eller kolla på Hachiko.
Annars får Backmans böcker mig att gråta varje gång.

#20 - Krönikören

Fick fundera lite. Flera gamla klassiker som David Copperfield. Flera av Torey Haydens verklighetsbaserade böcker om barn som har råkat illa ut, till exempel.