M varken mer eller mindre
 
 
Titel: M varken mer eller mindre
Författare: Petra Backström
Antal sidor: 270 (Flexband)
ISBN: 97891 2969 7131
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Exet som jag fortfarande ligger med då."
 
Handling: Maj är 19 år och vet inte riktigt vad hon ska göra med sitt liv eller sina relationer. Hon har exet som hon fortfarande ligger med, en stalker som vägrar att lämna henne i fred, en kompis vars pappa stöter på henne och en kille som hon vet att hon inte borde falla för. För att reda ut sina kärleksrelationer ingår hon i ett experiment där hon alltid ska väga fördelar mot nackdelar, det verkar dock som om det gör att hon trasslar in sig än mer.
 
 
Omdöme: Jag både gillar huvudpersonen Maj och inte gillar huvudpersonen Maj. Jag gillar henne för att hon är frispråkig, går sin egen väg och gör lite som hon själv känner för. Jag gillar henne inte för att jag har så väldigt svårt att identifiera mig med henne och jag har svårt att se hur många som egentligen kan göra det? Boken är så väldigt mycket Stockholm på något sätt. Maj hänger på Södermalm, behöver inte jobba eftersom hon får pengar av sina föräldrar som hon kan leva på, hon hänger på olika ölhak och har vänner som skulle vilja vara med henne om hon bara hade velat vara med dem. Maj lever ett liv så väldigt långt bort från mitt eget. Och jag säger inte att man alltid måste kunna applicera en bok på sitt eget liv, jag som läser mycket deckare skulle knappast ens vilja kunna det men när det ska kretsa kring någon sorts vardagsnära berättelse så måste jag ändå kunna se det som trovärdigt känner jag. Vad boken riktigt kretsar kring får jag heller inget grepp om. Maj ligger med än den ena och än den andra killen och reflekterar aldrig riktigt över hur livet är eller hur hon vill att det ska bli. Maj bara är i nuet. Och berättelsen stannar också lite där.
 
Rent språkligt tycker jag dock att boken är väldigt intressant och jag gillar verkligen hur språket får ta plats, att det leks med språket och att det undviks att bli högtravande samtidigt som den känns väldigt välskriven. Generellt sett kan ju det vara ett av ungdomsböckernas största fördel, hur författarna där vågar ta ut svängarna mer i språket. Ibland blir det såklart lite av en flopp men det är också hos ungdomsböckerna som det går att hitta de riktiga guldkornen. 
 
För att sammanfatta så gillade jag boken men jag hade svårt att hitta ett engagemang i berättelsen. Jag blev inte så tagen av Maj att hennes relationer var tillräckligt intressanta för att fånga mig. Boken är å andra sidan väldigt välskriven och jag kan rekommendera den som läsvärd av den kanske lite enkla anledningen. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon