Århundradets kärlekskrig
 
Titel: Århundradets kärlekskrig
Författare: Ebba Witt-Brattström
Antal sidor: 180 (Inbunden)
ISBN: 97891 1307 3088
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Han sa: Om du överger mig har du bara livslångt hat att vänta."
 
Handling: Två röster, en kvinna och en man lägger fram sitt perspektiv på sitt förhållande och sin relation till varandra. Genom orden hörs svaga viskningar av en kärlek som en gång var men en desto starkare röst som vittnar om en kamp som ingen av dem kan vinna. 
 
 
Omdöme: Jag måste säga att den här boken var mycket mer svårläst än vad jag trodde att den skulle vara, den är svår att ta till sig och ibland har jag till och med svårt att förstå. Jag får helt enkelt böja mig för att jag inte verkar vara målgruppen för den här boken, men då undrar jag lite tyst vem som egentligen är? Jag tror helt enkelt att den här boken tilltalar en väldigt snäv läskrets. Inget ont om det såklart men det var bara inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag ville läsa den just för att den var skriven som en punktroman, så det var jag fullt medveten om, men jag trodde att jag skulle vilja stryka under fler meningar och vilja försöka lära mig rytmen utantill men det är på väldigt få ställen som jag faktiskt känner så. Det är på så väldigt få ställen som orden talar direkt till mig. Oftast känner jag att de används lite över mitt huvud.
 
Mycket av min känsla beror nog också på att jag inte kan känna igen mig i en endaste bokstav, inte i ett ord och inte i ett enda yttrande. För vem pratar egentligen så som karaktärerna? Vem drar sådana paraleller? För även om hatet visst kommer fram och blir tydliggjort så är det så mekaniskt, så robotlikt och en relation som en gång är sprungen ut kärlek kanske borde ha lite mer känsla i sig än blott extravaganta ord? 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon