Det kallas manshat
 
Titel: Det kallas manshat
Författare: Carin Holmberg
Antal sidor: 123 (Pocket)
ISBN: 97891 7499 6272
Publiceringsår: 2015 (Original: 1996)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Denna bok handlar om vad som är möjligt att säga, om kvinnor och män och maktrelationen dem emellan, det som får passera utan att det väcker vrede eller folkstorm."
 
Handling: Det här är en förlängning av Carin Holmbergs avhandling Det kallas kärlek från 1993 och boken tar upp alla de vardagsnära skillnaderna som finns mellan män och kvinnor, skillnader som vi ibland kanske inte ens är medvetna om att vi upprätthåller. 
 
 
Omdöme: Det här är en nyutgåva av en bok som kom ut 1996 och det är sorgligt att tänka tanken när man läser den att mer inte har förändrats, att mångt och mycket fortfarande är likadant. Visst har en del förändrats till det bättre och det påpekar även författaren i förordet men det är mycket som återstår och det är detta arbete som hon vill belysa, de skillnader som fortfarande finns och de hiner som fortfarande står i vägen för att vi ska leva i ett jämställt samhälle. Nu är jag ju redan frälst, så mig ger boken kanske inte sådär jättemycket. Jag är medveten om det som står men det är klart att jag tycker att det är viktigt att det fortfarande får ta plats och att det fortfarande får synas. Någon kanske läser den här boken i den här pocketversionen och får sin aha-upplevelse, en kan ju alltid hoppas.
 
Boken är relativt lättillgänglig och språkligt är det absolut ingen hög tröskel att ta sig över, det är bra tycker jag. Men det är som sagt inga nyheter boken kommer med och jag har svårt att se att jag fick någon ytterligare kunskap av den men den är som sagt ypperlig att sätta i händerna på någon som borde öppna sina ögon. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon