"Läs bilderböcker fast (eller just för att) du är vuxen. "
Veckans fråga: Vad är ditt förhållande till barnböcker nu som vuxen? Händer det att du läser barnböcker för din egen skull (att du läser för barnen räknas inte)? Hur tänker du då när du väljer ut vilka barnböcker du vill läsa? Har du några tankar kring barnböcker att dela med dig av, kanske några favoriter från barndomen, eller några reflektioner kring dagens barnboksutgivning?
 
Jag har kommit på att jag älskar bilderböcker, eller kommit på och kommit på, det har väl legat och grott ganska länge men det är först nu på senare tid som jag verkligen har insett (och kanske också accepterat?) att jag tycker att det finns små mästerverk bland barnböckerna. Och många är helt nya! Tänk då vilken fantastisk utgivning vi har!
 
Alldeles nyligen läste jag till exempel Flykten av Francesca Sanna som jag tycker har fantastiska illustrationer. Sedan har den väldigt sparsmakad text vilket också passar mig utmärkt. Här är två bilder som jag har lånat av Lisa Bjärbo som också har översatt den.
 
 
Sett till text blev jag helt tagen av Sara Bergmark Elfgrens bok Just nu har vi varandra
"Ibland är tiden så långsam.
Som när man väntar på bussen.
Eller på att få veta om någon ska bli frisk."
 
Även Lotta Olsson har kommit ut med en vacker bilderbok nyligen som heter Mitt bland stjärnor.
"Vi i mörka rymden bor vi.
Somligt vet vi, mycket tror vi.
Allt som föds är alltid först.
Allas värld är alltid störst."
 
Jag vill gärna säga som Per Gustavsson: "Läs bilderböcker fast (eller just för att) du är vuxen. "
#1 - Lili

Åh, bilderböcker är jättebra! Vissa är verkligen superfina, både vad gäller illustrationer och berättelser. Jag tycker att de har ökat i kvalitet avsevärt från det att jag var liten till idag.

Svar: Håller helt med! Förr är inte alltid bättre ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Moas bokhylla

Har aldrig tidigare hört något om böckerna som du skrev om, men Lisa Bjärbo känner jag iallafall igen! :)

Svar: Alla tre är väldigt nya så det kan vara därför :)
Carolina Edvinsson