Min bror monstret
 
Titel: Min bror monstret
Författare: Mårten Sandén
Antal sidor: 172 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2969 9524
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Det var en mild kväll i april, en av de där första då man kan ana doften av jord i vindbyarna."
 
Handling: Benjamin och hans bror bor ensamma i en lägenhet efter att deras mamma har dött och deras pappa har försvunnit. Benjamins bror är nästintill omänskligt stark och det går rykten om att han är ett monster, rykten som Benjamin aldrig förnekar eftersom det är det som gör att hans bror blir anställd som livvakt åt stans värsta smågangster och det börjar komma in pengar till hushållet. Men hur lång tid kommer det att ta innan de upptäcker att Benjamins bror har förstånd som en tvååring och aldrig skulle skada någon? Och vad kommer att hända då?
 
Omdöme: Jag vet inte riktigt varför den här historien inte gick hem hos mig, jag tyckte att den blev lite platt. Jag väntade hela tiden på att det skulle finnas något mer i syskonens relation, att det faktiskt fanns något mer bakom namnet Monstret än att han såg skräckinjagande ut. Men det blev aldrig något mer och jag fick ingen känsla alls för Benjamin, vad är han för person egentligen och varför agerar han så som han gör? Först fram emot slutet så tyckte jag att spänningen tog sig, dock på ett helt annat sätt än vad jag hade hoppats på när jag plockade upp boken, då den blev någon slags gangsterskildring. Det är en pojke som tvingas axla föräldrarollen alldeles för tidigt och det är vapen och gäng och kriminalitet och hot och död och helt enkelt väldigt mycket undre värld och jag har lite svårt att köpa det i en bok för den målgruppen. 
 
Ja, den är väl stundtals ganska spännande och den är lättläst och den är precis lagom lång så den kan nog hitta sina läsare men det är tyvärr inte en ny favorit hos mig. Jag läste ut den för ett tag sedan men jag har inte kunnat skriva vad jag tycker om den, det märker ni säkert nu också, för jag vet liksom inte vad jag ska tycka. Den är okej men den blev tyvärr ganska intetsägande för just mig. Jag hoppas verkligen att den hittar en bättre läsare i någon annan! 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Mårten Sandén:
Sju förtrollade kvällar
En glass i granngalaxen