(M)ornitologen
 
Titel: (M)ornitologen
Författare: Johanna Thydell
Antal sidor: 223 (Danskt band)
ISBN: 97891 5011 5062
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "En riktigt bra plan känns i luften."
 
Handling: Moa är sjutton år och bor med sin pappa, pappans fru Susanne och sin lillebror Lucas. Hon har sin bästa vän Otto och skolan känns helt okej, livet är kort och gott väldigt bra för Moa. Hennes mamma lämnade henne visserligen när hon var två år men det är inte som om Moa ständigt går runt och tänker på det. En dag berättar dock Moas pappa att Hedvig, Moas mamma, har flyttat tillbaka till Sverige och vill träffa henne. Efter femton år! Moa känner dock inte något behov av att lära känna sin mamma, men en förklaring vore kanske på sin plats att få. 
 
Omdöme: Om jag skulle ge den här boken ett kort omdöme så skulle det nog utmynna i ordet Bra. Den är bra. Hade jag förväntat mig lite mer? Ja. Är jag besviken? Nej. Den är helt enkelt bra kort och gott. Jag både gillar och inte gillar huvudpersonen Moa. Moa känns som en helt vanlig sjuttonåring och sticker inte ut på något sätt, alltså en mycket trovärdig person! Samtidigt är hon så pass vanlig att jag inte riktigt fastnar för henne. Det som är bra kan ur ett annat perspektiv också bli mindre bra, jag är helt enkelt kluven. 
 
Boken som helhet är jag å andra sidan helt och hållet positiv till och jag tycker att den balanserar mellan humor och allvar på ett riktigt bra sätt och den håller liksom en jämn ton genom hela boken. Jag gillar att den innehåller många nivåer vilket gör den ypperlig att arbeta med i skolan, det finns mycket att fastna vid och ta upp och diskutera. Jag fastnar särskilt för mamman och vill tolka in förklaringar till hennes beteende i varenda rörelse hon gör, lite precis som Otto i boken gör när han försöker komma på vilka anledningar det kan ha funnits för en mamma att lämna sitt barn. Jag tycker också att det är bra att allt inte löser sig på en gång, att det inte blir en saga med ett lyckligt slut. 
 
Jag har lite svårt att skriva vad jag tycker om den här boken känner jag. Jag tycker att den är väldigt bra men den berör mig inte på ett djupare plan samtidigt som jag tycker att den är väldigt läsvärd. Den är helt enkelt väldigt bra skriven och det finns en väldigt bra story och det finns både humor och allvar inbakat i en och samma bok. Det är helt enkelt väldigt snyggt gjort! 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Johanna Thydell:
I taket lyser stjärnorna
Det fattas en tärning
 
#1 - Elvira

Men håller med. Tycker också den är bra och snyggt gjord etc men en hade ju ändå väntat sig mer :P

#2 - Bam

Bra är en bra sammanfattning. Vet inte hur länge jag kommer att minnas denna, trots att den var Bra.