Det växer: en serieroman om abort
 
Titel: Det växer - en serieroman om abort
Författare: Julia Hansen
Antal sidor: 166 (Häftad)
ISBN: 97891 8650 9514
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -
 
Handling: Julia Hansen skriver självbiografiskt om när hon fick göra abort två gånger under en väldigt kort period. Hon skriver om kvinnokliniken, väntrummet, smärtan, känslan och omgivningens reaktioner. En abort är inte hela världen men det är inte heller inget. 
 
 
Omdöme: Jag tyckte väldigt bra om den här serieromanen och jag fick verkligen en aha-upplevelse när det kommer till hur lite jag visste om hur en abort går till. Jag visste tydligen ingenting men jag vet å andra sidan betydligt mer nu. Det är både en självbiografisk historia men det är också lättsamt informativt, jag älskar den här formen som liksom är lite av allt på en och samma gång. Abort lyfts inte bara fram ur ett rent personligt perspektiv utan Julia Hansen lyfter även diskussionen till en mer strukturell nivå, att abort är en rättighet och inget som behöver argumenteras för eller diskuteras. Abort handlar ju dessutom inte bara om själva ingreppet utan även det som sker innan en graviditet och vem som bär ansvaret för att kvinnan blir gravid. Preventivmedel ses fortfarande som en kvinnosak, kvinnan ska proppa i sig hormoner för att en man ska kunna komma i henne utan risk, trots att det faktiskt behövs två personer för att ett barn ska bli till. Ibland diskuteras dessutom abort som ett potentiellt preventivmedel i sig, som om någon kvinna i hela världen skulle välja att genomgå en abort bara för att kunna ha oskyddat samlag? 
 
"- Det är väldigt modigt av dig att berätta att du har gjort abort.
- Jag tycker inte att det är något att skämmas för."
Idag är det något man skäms för, något som man inte får prata om men Julia Hansen har med den här boken lyft ett viktigt ämne som till stor del är tabubelagt och på så sätt skapat en liten rispa i det skal som omgärdar kvinnans erfarenhet av abort. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon