I mitt namn: en bok om att vara trans
 
 
Titel: I mitt namn: en bok om att vara trans
Författare: Moa-Lina Olbers Croall
Antal sidor: 192 (Häftad)
ISBN: 97891 2714 6624
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "I Växjö på 80-talet var jag liten."
 
Handling: Boken I mitt namn bygger på intervjuer med transpersoner, alltifrån ungdomar på högstadiet och gymnasiet till skolchefen Lina Axelsson Kihlbom. Den innehåller även lite insprängd fakta och tips på andra böcker och filmer som berör transpersoner. 
 
 
Omdöme: Den första intervjun gjorde mig lite varm i hjärtat, om Juno som går i nian och som verkar ha kanske världens bästa mamma? En mamma som säger att ingenting förändras bara för att ens barn är genderfluid och som själv rättar till formulär där det endast finns två kön att välja mellan. Den intervjun gjorde att det kändes hoppfullt, att det finns familjer som ser barn och inte kön. Annars hade jag kanske överlag förväntat mig lite mer, av vad vet jag inte riktigt men lite mer av något som gav det hela lite mer djup. Det blir en alldeles för tunn typ av reportagebok. Boken syftar dock heller inte till att ta ett heltäckande grepp så på så sätt är boken ju faktiskt vad den utger sig för att vara.
 
Det som är väldigt bra är att perspektivet är väldigt brett, det finns ingen historia eller känsla som är den andra lik och det är ju bra för det är ju precis så som det är. Alla är vi olika. Den här boken fyller verkligen ett tomrum och jag hoppas verkligen att alla får veta att den finns och att så många som möjligt bara råkar snubbla över den, eftersom det kanske är där den kommer att göra störst nytta. 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
#1 - C.R.M. Nilsson

En bok som jag väldigt gärna vill läsa. I år känns det som om det har kommit mycket bra litteratur om trans* personer.

Svar: Ja, verkligen!
Carolina Edvinsson