Världens mesta Ester
 
 
 
Titel: Världens mesta Ester
Författare: Anton Bergman
Illustratör: Emma Adbåge
Antal sidor: 121 (Kartonnage)
ISBN: 97891 8703 3568
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Det har börjat en ny tjej i min klass."
 
Handling: Det har börjat en ny tjej i Signes klass som heter Ester. På lunchrasten samma dag frågar Ester om hon och Signe ska gunga tillsammans och redan då vet Signe att Ester kommer att bli hennes bästa vän. Signe är inte van vid att någon vill leka med henne och har vant sig lite vid ensamheten medan Ester gör allt hon kan för att undfly den.
 
 
Omdöme: Det här är en helt okej bok om vänskapsrelationer på lågstadiet men det är kanske inte en ny favorit hos mig för just den ålderskategorin. Det ska dock tilläggas att jag eventuellt är lite färgad och påverkad av En myras liv av Linn Gottfridsson som jag tyckte var smått fantastisk. Det blir ju liksom lite orättvist att sätta dem i jämförelse då. Boken är fortfarande helt klart läsvärd och kan vara lite extra bra om man har en kompis som målar ut sanningen lite extra ibland. Det jag saknar är eventuellt det där riktiga barnperspektivet, språket som gör att det verkligen känns att det är en sex-, sju- eller åttaåring i huvudrollen och inte en vuxen person som antar ett barnperspektiv. Men det är svårt, det är ruskigt svårt. Till sist måste jag ju även nämna illustrationerna av Emma Adbåge, hallå så fina eller!? Ska jag vara helt ärlig så var det nog främst illustratörens namn som gjorde att jag plockade upp boken från första början. Det är på sätt och vis fint tycker jag.