Down under


Titel: Down under
Författare: Johan Ehn
Antal sidor: 315 (Flexband)
ISBN: 97891 8827 9392
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag bad dig att inte öppna det här brevet förrän du var på väg, så vem vet, kanske sitter du just nu på planet och läser?"

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: Året är 1987 och Jim är nitton år när han reser ensam till Nya Zeeland för att bo hos sin farbror och hans familj. Han lämnar Stockholm och allt trassel bakom sig för att bli en ny och bättre version av sig själv men saker och ting utvecklas inte riktigt som Jim har tänkt sig. Han förföljs av obearbetade minnen och skuldkänslor och när hans farbror förstår att Jim är homosexuell kastar han ut honom på gatan. Nu måste Jim klara sig själv och han kan inte längre fly från den han är, han tvingas finna balansen mellan att passa in och våga vara den han är.

Omdöme: Det här är en väldigt finstämd roman och jag får svårt att verkligen känna något för den eftersom det händer så lite. Eller det händer väl egentligen ganska mycket eftersom huvudpersonen flyttar till Nya Zeeland, blir utkastad, försöker finna sig själv bland människor och droger samtidigt som det pågår en parallell handling i form av tillbakablickar från det att Jim går i skolan tills de båda handlingarna möts i nutid. Men det är ändå något med tempot som gör att jag får uppfattningen om att det inte händer så mycket, det mesta sker inom Jim och det är en inre resa han gör snarare än en yttre och jag antar att det är därför som jag känner att jag inte riktigt får fatt i historien, det blir för mycket Jim för att jag ska kunna relatera. Sedan tror jag att min avvaktan också beror på att den utspelar sig under 80-talet, inte tillräckligt långt borta för att kännas intressant ur ett historiskt perspektiv men samtidigt inte så pass nära i tiden att jag kan känna igen något. Jag får hela tiden påminna mig själv om att det inte är Charlotta Lannebos bok Jag vill vara jordens medelpunkt som jag läser om en gång till utan att det här är en helt annan bok, med väldigt många likheter.

Men det är också något med det finstämda språket och tempot som jag gillar, den känns annorlunda och fin på ett sätt som jag inte så ofta stöter på. Den är dessutom välskriven och det märks att författaren knappast är nybörjare med det skrivna ordet, det flyter på bra helt enkelt. Så för att sammanfatta skulle jag säga att jag tyckte att boken var fin! Men att den kanske inte lyckades komma så nära mig inpå huden som jag kanske hade hoppats. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

#1 - C.R.M. Nilsson

Jag hade nog lite samma upplevelse. En fin debut, men den kom mig inte riktigt under huden.