Homeparty med Gudrun

Titel: Homeparty med Gudrun
Författare: Gudrun Schyman
Illustratör: Ellen Ekman
Antal sidor: 100 (Danskt band)
ISBN: 97891 7343 7424
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -

Handling: Under hösten 2013 började Gudrun Schyman hålla i Homepartyn runt om i landet. Det innebär att minst 25 intresserade personer samlas i valfri lokal och Gudrun Schyman kommer ut och föreläser om feminism. Så himla bra grej. I den här boken skildrar Ellen Ekman dessa möten och läsaren får en snabb inblick i och en stor portion kunskap om just jämställdhet. 

Omdöme: Jag måste börja med att säga att Ellen Ekman är ju guld, hennes stil och hennes humor passar perfekt in tillsammans med Gudrun Schymans politiska kunskaper. Hela seriealbumet har en tydlig röd tråd och jag måste också säga att jag gillar färgsättningen, har aldrig tidigare tänkt på det när jag har läst ett seriealbum men här går tonerna i rosa och det blir en så himla snygg helhet. Vi får en kort och lättillgänglig inkörsport till vad feminism handlar om och varför Sverige fortfarande inte är ett jämställt land. Det är tydligt och pedagogiskt och precis som det står på baksidan av boken så kan den liknas vid den grundutbildning i jämställdhet som du borde ha fått i skolan. Jag hade kanske önskat att humorn hade fått ta lite mer plats och att det på sina ställen inte blev så politiskt stelt men å andra sidan finns då risken att det ramlar över gränsen och istället för att ses som något pedagogiskt blir för påklistrat. Personligen gillade jag särskilt avsnittet som tog upp löneskillnader och vilken påverkan föräldraledighet och deltidsarbete får på pensionen, tycker att det är så himla viktigt. Det andra är också viktigt såklart men man tenderar väl att lägga fokus på det som ligger en närmast just nu. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus