Talmannens hämnd: en politisk thriller

Titel: Talmannens hämnd - en politisk thriller
Författare: Martin Widmark & Petter Lidbeck
Antal sidor: 93 (Kartonnage)
ISBN: 97891 6389 4619
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Felix Eriksson var journalist och rapporterade om svensk politik i tv."

Handling: När journalisten Felix Eriksson för första gången får höra talas om Barnens talman vet han instinktivt att han är något på spåret. Till Barnens talman kan man mejla in frågor och denne svarar inte bara på frågan utan kommer dessutom med skvaller om ministrarna i regeringen. När ministrarna själva får nys om detta vill de självklart stoppa Barnens talman för att undvika skandaler, men vem ligger bakom namnet? 

Omdöme: Det är en rafflande, snabbspolad, spännande och rolig historia som vi får ta del av i den här boken. Det enda jag egentligen kan ha invändningar mot är att den kan upplevas som svår, inte till innehåll men sett till miljö och titlar. Vad är liksom en talman? Vad betyder Rosenbad? Och vad är det för skillnad på regering och riksdag? Men kan man som läsare bortse från att man inte behöver förstå allt så är det en väldigt rolig berättelse, både för barn men också för vuxna högläsare. Den är som en sådan där familjefilm som tilltalar över gränserna eftersom även de vuxna får sina blinkningar. Jag tycker att den är mer rolig än vad den är spännande, trots att den beskrivs som en politisk thriller. Jag hoppas verkligen att den går hem hos målgruppen och jag kommer definitivt att försöka tipsa om den, kanske mest för att jag är väldigt nyfiken på deras respons.


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Martin WIdmark:
Diamantmysteriet (LasseMajas detektivbyrå #1)
Hotellmysteriet (LasseMajas detektivbyrå #2)
Fängelsemysteriet (LasseMajas detektivbyrå #24)
Modemysteriet (LasseMajas detektivbyrå #25)
Lilla Sticka i landet Lycka
Huset som vaknade

Böcker som jag tidigare har läst av Petter Lidbeck:
Becca
Det vita huset
Jesus och jag
Kan man...?