Om jag får stanna
 
Titel: Om jag får stanna
Författare: Kajsa Gordan
Antal sidor: 139 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2970 3245 
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Är det säkert att det är okej?"
 
Handling: Ilona och Stella är bästa kompisar och har varit det ända sedan Ilona började i Stellas klass i lågstadiet. Det är nästan sju år sedan nu. Men fortfarande går Ilona i skolan i hemlighet, ingen får veta att hon går där och att hon finns så därför får hon heller inte synas. Ilonas familj flydde från sitt hemland eftersom det blev för farligt där och nu bor de gömda i ett kloster tillsammans med andra familjer i samma situation. Ilona kan gå i skolan men föräldrarna kan aldrig lämna klostret eftersom de då riskerar att bli tagna av polisen och därmed bli utvisade. Varje dag är en evighetslång väntan på ett besked om de får de stanna eller om de måste lämna.
 
Omdöme: Det här är en bok som visar två perspektiv, dels är den skriven från Ilonas perspektiv men också från hennes bästa kompis Stellas perspektiv. Stella som brottas med skuldkänslor av hur bra hon har det jämfört med Ilona samtidigt som hon också har andra problem hemma, som hennes storebror som är en så kallad hemmasittare som tar väldigt mycket plats i familjen. Men boken är absolut inte bottensvart utan snarare väldigt vardagsnära, det är nästan så att jag tycker att den snuddar på att kunna passa bättre för en ännu yngre målgrupp. Det är världens äventyr när Stellas katt får kattungar och det är mycket fokus på vad de gör i skolan och det är födelsedagskalas och lekar och fotboll och hela tiden tror jag att jag tänker att karaktärerna är yngre än vad de i själva verket är. Boken är absolut välskriven och det är väl i sig inget fel på att skildra vardagen men jag hade nog lite andra förväntningar och tycker därför att boken blir lite platt. Jag hoppas dock att målgruppen för boken gillar den bättre. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus