Haj-Jenny och Myran


 
Titel: Haj-Jenny
Författare: Lisa Lundmark
Illustratör: Charlotte Ramel
ISBN: 97891 2714 9748
Publiceringsår: 2017
Antal sidor: 118 (Kartonnage)
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Jag heter Jenny."

Köp den här: Adlibris & Bokus

Titel: Myran och gåtorna
Författare: Linn Gottfridsson
Illustratör: Emma Adbåge
ISBN: 97891 2970 4228
Publiceringsår: 2017
Antal sidor: 126 (Kartonnage
Serie: Myran #2
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Vilket djur kan hoppa högre än ett hus?"

Köp den här: Adlibris & Bokus


Omdöme: Jag har läst två bra (och av en slump ljusblå tydligen?) böcker för målgruppen kring 7 år nyligen som jag tänkte att jag kunde dela med mig av. Haj-Jenny visste jag först inte riktigt vad jag tyckte om men nu har jag bestämt mig för att jag gillar den! Den handlar om Jenny som går i andra klass och som alla vuxna tjatar på att hon borde räcka upp handen mer i klassrummet och prata högre, högre, högre så att alla hör vad hon säger! Jenny själv trivs å andra sidan väldigt bra med att vara tyst, hon tänker ju så högljutt, och helst av allt vill hon sitta med en bok och läsa om hajar eftersom de är precis som hon själv. Det som är så himla bra med den här boken är att den har en introvert huvudperson, en person som trivs med sig själv och som behöver vara ensam ibland för att orka med att vara med andra. Jag tror inte att jag har läst en bok med en sådan huvudperson tidigare? Det finns säkert men det är inget jag har stött på. Jag hoppas verkligen att många vuxna läser den här boken och jag skulle verkligen rekommendera den som högläsning på lågstadiet, även om den såklart fungerar jättebra att läsa själv också. Anledningen till att jag inte var överförtjust i den direkt tror jag beror på språket, att det inte flyter så lätt som jag vill och att tonen inte känns riktigt rätt för målgruppen. Vem säger till exempel magister om sin lärare? 

Den andra boken som jag har läst nyligen och som jag tycker är den perfekta högläsningsboken för någon som är sådär runt 6 eller 7 år är den andra delen i serien om Myran. Jag formligen älskar språket i böckerna om Myran och jag tycker att det balanserar så himla fint mellan att både passa barn och vuxen som läser högt, det är inte många böcker som fixar det. I den här boken har Myrans föräldrar flyttat isär och han bor varannan vecka hos sin mamma och varannan vecka hos sin pappa, det fungerar ganska bra trots att han saknar den andra föräldern så att det gör ont när den inte är närvarande. Men nu har hans mamma träffat en ny kille som heter Jesper och Myran är inte helt säker på hur han ska hantera den situationen, han gillar ju Jesper jättemycket men samtidigt vill han inte göra sin pappa ledsen. En vardagsnära bok som kommer en väldigt nära.