Tjockdrottningen
 
Titel: Tjockdrottningen
Författare: Moa Herngren
Antal sidor: 409 (Inbunden)
ISBN: 97891 1307 2111
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Annie Ek såg ut mot balkongen och utsikten som hon bara anade svaga konturer av men som hon visste fanns där i mörkret."

Handling: Annie Ek väger över 200 kilo och lever isolerad i sin lägenhet där hon dövar ensamheten med ballerinakex och genom att drömma sig bort till ett annat liv genom Facebook och Instagram. En dag blir hon kontaktad av Tv-redaktören Camilla Willdow som övertygar Annie om att vara med i den nya Tv-serien Du är vad du väger. Annie blir så desperat efter Camillas vänskap att hon till sist tackar ja till att medverka och kommer så småningom att bli Tjockdrottningen med hela svenska folket. Men även om Annie går ner nästan 150 kilo och får mediernas bekräftelse känner hon sig fortfarande som samma Annie inuti, ingenting har egentligen förändrats, men kanske kan kärleken få henne att se sig själv på ett annat sätt igen.

Omdöme: Det här är den första boken som jag läser av Moa Herngren och jag känner att jag fick ungefär vad jag förväntade mig. Det är en lysande samtidsskildring som är skriven på ett väldigt lättillgängligt sätt. Det känns som om språket flyter på hela tiden och det blir aldrig någonsin tungrott. Det känns nästan lite som en chic lit, fast helt tvärtom. Karaktärerna känns väldigt platta och stereotypa men det gör egentligen inte så mycket i den här berättelsen, det gör bara det hela ännu tydligare och ännu mer vridet. Alla är extrema på sitt sätt och det är väl lite det som krävs för att skapa en cynisk komedi. 

Det är väl inte direkt en bok som jag kommer att bära med mig under en längre tid men det var helt klart underhållning för stunden. Jag som sällan läser den här typen av böcker kände också att det var ett skönt avbrott mot det gamla vanliga, något annorlunda helt enkelt. Jag vet inte vad mer jag ska skriva än att den kändes som en helt okej läsupplevelse. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

#1 - Annette

Jag håller med dig, en läsvärd bok för stunden. Varken språk eller handling var särskilt imponerande, men det var lättsamt skrivet om ett, gissar jag, aktuellt samhällsfenomen.