Platt

Titel: Platt
Författare: Mårten Melin
Illustratör: Anna-Karin Garhamn
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 8703 3773
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Jag ser en igelkott på vägen."

Handling: Huvudpersonen hittar en igelkott på vägen som är alldeles platt, var kan den ha varit på väg? Personen i fråga bestämmer sig för att hjälpa igelkotten, frågan är bara hur man lättast transporterar den och vart? Då visar det sig att igelkotten faktiskt kan prata! 

 
Omdöme: Mårten Melin har en lång utgivningslista bakom sig med en rad böcker för olika åldrar. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror dock att det här är första gången han skriver text till en bilderbok? Anna-Karin Garhamn recenserade jag ju alldeles nyligen på bloggen och jag faller bara mer och mer för hennes illustrationer. Här har hon gjort det allra bästa av vad hon har kunnat med texten känns det som och det är helt och hållet hennes förtjänst att den här boken lyfter lite känner jag. Hon har lyckats få in en känsla av både fart och igenkänning där bilden hela tiden antar olika perspektiv. Ibland är skeendet illustrerat ovanifrån, ibland är det en detaljbild, ibland rakt framifrån och ibland som en serie vilket bidrar till att öka effekten i bilderna. Men så kommer vi till texten i boken och den är jag inte alls förtjust i, jag gillar inte att det förklaras i texten det som bilderna lika gärna kan illustrera. Som till exempel: "Jag tar av hopprepet och lägger tillbaka det i ryggan. Sedan lyfter jag upp igelkotten från marken igen." Det blir för mycket onödig text helt enkelt, en hel del meningar hade kunnat strykas och berättelsen hade varit lika förståelig. Sist men inte minst kommer vi också till berättelsen som jag inte heller är förtjust i även om den börjar lovande. Jag tror att många barn kan känna igen fascinationen av att se ett platt djur och att mamman bara håller på med mobilen känns tyvärr också högst verklighetstroget. Sedan börjar dock igelkotten att prata och det är då det inte riktigt håller för mig, varför kan den prata? Det slutar dessutom med att barnet kastar iväg igelkotten så långt det bara går vilket gör att den bara försvinner. Vem skulle kasta iväg ett dött djur? Vem skulle kasta iväg en påkörd igelkott som en frisbee? Mamman ser dessutom ingenting av det här eftersom hon hela tiden tittar ner i sin mobil. Summa summarum en väldigt tragisk berättelse som bara känns fel. Pluspoäng för illustrationerna! 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mårten Melin:
Som trolleri
Lite mer än en kram
Mycket mer än en puss
Men jag är kär i henne (Max #1)
Första gången
Flickan på kyrkogården (Spöksystrar #1)
Att vara eller inte vara: dikter om dig
Svarta kängor med gul söm
Inatt jag drömde

Böcker som jag tidigare har läst av Anna-Karin Garhamn:
Puck går till frisören (Puck #1)
Puck går på bio (Puck #3)
Puck får ett syskon (Puck #4)
Puck lär sig cykla (Puck #5)
Vi och dom andra (Illustratör)