Sargad

Titel: Sargad
Författare: Flynn Berry
Antal sidor: 236 (Pocket) 
ISBN: 97891 8844 7869
Publiceringsår: 2018 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: Under the Harrow
Första mening: "En kvinna har anmälts saknad i East Riding." 

Handling: När Nora tar tåget från London till sin syster på engelska landsbygden ser hon en mysig helg framför sig. Istället hittar hon sin syster knivmördad i sitt hem och den mysiga helgen hon hade sett framför sig förvandlas till en mardröm. Noras syster Rachel blev överfallen och misshandlad för femton år sedan, kan det vara samma man som är tillbaka? Eller är det någon hon känner? En granne? Nora bestämmer sig för att inte lämna orten förrän mordet är utrett och den skyldige sitter bakom lås och bom. Men när Nora börjar göra egna efterforskningar upptäcker hon att Rachel hade många hemligheter, hemligheter som hon aldrig anförtrodde sin syster. 

Omdöme: Jag vill börja med att säga att det här är en väldigt bra debut och det verkar verkligen lovande inför kommande böcker. Om jag ska vara helt ärlig så plockade jag upp boken kanske framförallt för att den såg så tunn ut. Jag är inne i en period där jag behöver lättläst eller lättsmält eller helt enkelt böcker som inte tar så mycket tid i anspråk. Även om den här boken ser tunn ut så upplevde jag den inte som kort och jag tror att det beror på att tempot ändå är ganska långsamt. Det är ingen bladvändare och det är inte sådan dramatik att jag måste läsa vidare för att se vad som händer. Det är snarare en bok som kittlar nerverna och där mörkret liksom lurar lite under ytan. Vi får ta del av handlingen genom huvudpersonen Noras perspektiv och hon är ingen pålitlig berättare, det går inte att ta allt hon upplever som sanning och det är det som gör boken spännande. Att vi inte vet vad vi kan lita på och inte. 

Dock så är det några saker i boken som jag tyckte lämnade fler frågor än svar. Som varför Rachel skaffade den där vakthunden? Eller hur det kommer sig att Lewis och Nora inleder någon slags relation? Och så gillar jag inte att förklaringen på slutet kommer så abrupt? Under hela boken byggs det upp en stämning kring att vi inte kan lita på det vi läser och så kommer ett slut som för läsaren kommer lite från det blå, det hade ju aldrig gått att räkna ut, vilket gör att jag känner mig lite lurad. Men ändock en helt okej bok och en väldigt bra debut. Jag kommer absolut att vilja läsa mer av författaren. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus




#1 - Monika

Jag var helt såld på den här boken, den passade mig perfekt. Slutet ja, det var väldigt märkligt och abrupt, men ledtrådar till det fick man nog ändå.

#2 - Annette

Den här fick jag skickad till mig, men skall nog prioritera andra inser jag när jag läst din recension.

Svar: Jag tycker nog att du ska ge den en chans ändå! :)
Carolina Edvinsson