Sveket
 
Titel: Sveket
Författare: Ursula Poznanski
Antal sidor: 432 (Pocket)
ISBN: 97891 7299 8049
Publiceringsår: 2016 (Original: 2012)
Serie: Sveket #1
Originaltitel: Die Verratenen
Första mening: "Jag vet att det måste ha hänt något fruktansvärt så fort Tomma kommer in i rummet."

Handling: Världen i sfären är perfekt och rättvis och det är där Ria lever tillsammans med andra studenter på den berömda Akademin. Där förbereds de inför ett liv i samhällets toppskikt och för att försöka vidareutveckla sfärerna och förbättra livet för de klaner som lever i yttervärlden där de kämpar mot både kyla och svält. När Ria och fem andra studenter beskylls för att vara en del i en konspiration rämnar hela deras värld, de har blivit utsatta för en komplott och måste fly för sina liv. Utanför sfärerna måste de hantera all ny information de ställs inför samtidigt som de måste övertyga illasinnade klaner om att de är mer värda levande än döda. 

Omdöme: Det var länge sedan jag läste en dystopi nu, förut kändes det som om alla böcker man läste om var just dytopier? Den här kom väl ut i samma veva som de andra men det är först nu jag har tagit tag i den. Jag tänkte väl att det skulle vara en ganska lättläst, spännande och snabbläst bok men jag tyckte faktiskt att det gick lite trögt. Det var särskilt lite jobbigt i början att förstå vilken sorts värld man hade kastats in i och hur systemet såg ut och vad rankinglistor, sfärer, mentorer och salvatorer faktiskt vad för något. Men som alltid så blir det klarare ju fler sidor jag läser men det kändes som om boken ändock var ovanligt trögstartad. Eller också var mitt huvud inte riktigt med från början. 

När det kommer till karaktärerna så tycker jag att de blir ganska platta. Huvudpersonen är Ria och det är från hennes perspektiv vi får ta del av allt som händer men jag tycker trots det inte att jag kommer närmare henne än någon av de andra. Ett plus tycker jag dock är att det fokuseras på hela gruppen, de sex personerna som blir anklagade för en sammansvärjning, och att det inte landar i någon kärlekshistoria mellan två personer som annars är väldigt vanligt i liknande böcker. Jag tänker då på till exempel Hungerspelen, Divergent, Legend och så vidare. Jag kan dock avslöja att det ligger ett möjligt triangeldrama i luften som kan komma att utvecklas i kommande böcker, det skulle inte vara överraskande. Annars är den språkligt helt okej om än lite torr och det är inte så att jag sugs in i berättelsen och bara vill läsa vidare. Nu när jag har läst klart den vill jag ju dock såklart veta hur det går, så är det ju alltid, men jag kommer inte att kasta mig över fortsättningen. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Ursula Poznanski:
Saeculum